Sierra käy kolmella rajotinrallin jälkeen

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

asfda
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Kesäkuu 27. 15:30:53 2014

Sierra käy kolmella rajotinrallin jälkeen

Viesti Kirjoittaja asfda » Ma Tammikuu 26. 22:00:46 2015

Elikkäs, kokoonpano 205 lohko 8v hattu ahdin megasquirt ja hukkakipinäsysteemi, mega ohjaa bensaa ja kipinää. Rajotin ensin myöhästää ja sitten katkoo kipinää random järjestyksessä eri pytyiltä ja sitten katkee bensa. Seisoin raikkarilla n. 10sec jonka jälkeen huomasin tilanteen laannuttua että kolmonen ei pelaa.

Tulpat ja puola vaihdettu, tulpanjohtojen paikkoja vaihdeltu ja ainakin näkyvä kipinä tulee tulppa irti ja näyttää samalta kuin toimivissa pytyissä. Puristukset mitattu ja on kunnossa. Tulppa kolmosessa vaikutti märältä muttei ehkä tarpeeksi märältä.

Joten kysymys kuuluu voiko suutin tehdä tuollaisessa tilanteessa tenän? Mikä neuvoksi? Auttaisko naksuttaa virralla auki? Voikohan pestä ultrassa?

Kiitos

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Sierra käy kolmella rajotinrallin jälkeen

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ma Tammikuu 26. 22:06:28 2015

Kokeilitko vaihtaa tulppien paikkaa? Monesti tulppa saattaa vapaassa ilmassa jaksaa antaa kipinää mutta kuolee paineessa.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

asfda
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Kesäkuu 27. 15:30:53 2014

Re: Sierra käy kolmella rajotinrallin jälkeen

Viesti Kirjoittaja asfda » Ma Tammikuu 26. 22:25:50 2015

Terve, on vaihdettu paikkoja ja uudet tulpat. Itsestä tuntuu että vika on nyt kuitenkin bensassa vaikka aluksi olin varma ettei sytytä. Mietityttää vaan voiko suutin yleensäkään hajota/tukkeentua noiden tapahtumien johdosta, ja miten sen voisi todeta.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Sierra käy kolmella rajotinrallin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Tammikuu 27. 8:30:52 2015

Venttiilikoppa auki ja kurkistus että kaikki nostajat on varmasti paikoillaan .
Itsellä kerran nostaja poikennut samalla rallilla.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Re: Sierra käy kolmella rajotinrallin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Henkku » To Tammikuu 29. 10:23:03 2015

Ei kipinä rajoitinta ahtomoottoriin !
Taitaa olla seuraaja irti/katki/poikki.. huonolla tzägälla vena mutkalla

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: Sierra käy kolmella rajotinrallin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Ford is God » To Tammikuu 29. 16:08:12 2015

Olis mielenkiintosta kuulla perustelua tuohon kipinärajotin juttuun? Mulla ittelläni kyllä joo ahdetussa katkoo bensan, mutta monethan vannoo nimenomaan kipunan katkomiseen ahdetuissakin. Ei pelkällä fuel cutilla kyllä niitä kuuluisia liekkejä ja AK-47 ääniä aikaseks saadakaan, mikä taitaa oikein muotia olevan "rajotinralleissa".

Henkku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1126
Liittynyt: La Joulukuu 21. 23:38:07 2002
Paikkakunta: Äänekoski westside..

Re: Sierra käy kolmella rajotinrallin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Henkku » To Tammikuu 29. 21:17:30 2015

Onhan se coolia kun paukkuu, turbot sakkaa ja hukkaportit lepattaa.
Mut ei se oo moottorille/turbolle kovin terveellistä.

Pelkkä kipuna rajoitin: Raakaa seosta pakosarjaan:satsi syttyy ja pamauttaa pakoventtiili auki. vena pussaa mäntää, tikku mutkalle ja vippa poikki.

Ford is God
Viestit: 4022
Liittynyt: Pe Elokuu 6. 22:05:35 2004

Re: Sierra käy kolmella rajotinrallin jälkeen

Viesti Kirjoittaja Ford is God » To Tammikuu 29. 22:01:46 2015

Okei teoria ainakin äkkiseltään kuulostaa loogiselta. Jotenkin en ole mieltänyt sitä pakoputkessa palavaa sotkua niin tehokkaaksi, että se pakovenaa avaisi, mutta voihan toki ahdetussa olla pakopainekin varsin kova ja jos siihen lyö palavan seoksen päälle niin kaippa tuo on mahdollista. En vaan ikinä aikasemmin ollu kuullu, että joku olis noin autonsa rikkonut. :)

asfda
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Kesäkuu 27. 15:30:53 2014

Re: Sierra käy kolmella rajotinrallin jälkeen

Viesti Kirjoittaja asfda » Pe Helmikuu 27. 8:57:17 2015

Kyllähän sieltä pakonostaja kolmosesta oli hypännyt paikaltaan. Kovametallipala yläpuolelta oli mennyt puoliksi. Kiitokset vaan kaikille avusta, olishan tuonne kopan alle heti pitänyt ymmärtää katsoa. :roll: Tuossa omassa rajoittimen asetukset eivät ole omaa käsialaa enkä tosiaan itsekään osannut ajatella että kipinärajoitin aiheuttaisi tuollaista, ei sitä muuten olisi pidetty käytössä.

Seuraavaksi pitäisi sitten miettiä nostetaanko hattu pois vai ei. Nostajasta oli siis kovapala nokan puolelta mennyt halki ja kyseisen pytyn pakoventtiilin pää on myös nyplääntynyt mikä aiheuttaa eniten miettimistä, vaihtaako venttiili vai hioa tasaiseksi paikallaan. Puolikas kovapala kyllä löytyi. Nostajakin oli nätisti reunalla makaamassa kun koppa aukastiin eikä näkyviä jälkiä löytynyt nokasta eikä muualtakaan.
Mitä on raati mieltä?

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Sierra käy kolmella rajotinrallin jälkeen

Viesti Kirjoittaja RD » Pe Helmikuu 27. 9:24:59 2015

No...tuttuni vanha ford-mekaanikko on nyt yhellä ohc:lla porhaltanut 400tkm hattua nostamatta, ja on kuulemma pari kertaa hionut venttiileitä paikallaan lyhyemmiksi kun on säätövara käynyt vähiin(lyijytön polttoaine ja wanha ohari)...että tältä pohjalta en näe estettä paikallaan hiomiselle. Jos venttiili vain on muuten ehjä.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

asfda
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Kesäkuu 27. 15:30:53 2014

Re: Sierra käy kolmella rajotinrallin jälkeen

Viesti Kirjoittaja asfda » Pe Helmikuu 27. 11:44:46 2015

Jaahas. Miten hionta mahtaa olla toteutettu? Täytyy vielä katsoa kun töiltä ehtii että onko venttiilin pää hakkautunut niin lyhyeksi ettei riitä vara enää saada tasaiseksi. En tosin ymmärrä miten säätövara kasvaa jos venttiiliä lyhentää, eikös se ole toisinpäin vai eikö nyt pää vain toimi.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Sierra käy kolmella rajotinrallin jälkeen

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Pe Helmikuu 27. 12:00:36 2015

Tais olla venttiili uponnut kanteen, silloinhan varsi ns. pitenee.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

asfda
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Kesäkuu 27. 15:30:53 2014

Re: Sierra käy kolmella rajotinrallin jälkeen

Viesti Kirjoittaja asfda » Pe Helmikuu 27. 14:09:36 2015

Aivan, enpä sisäistänyt tuota ajettu 400tkm kohtaa. :cha

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: Sierra käy kolmella rajotinrallin jälkeen

Viesti Kirjoittaja RD » Pe Helmikuu 27. 15:28:40 2015

En tie tarkemmin mitenkä hionta käytännössä tapahtui...äkkiä kuvittelis paineilmatyökalulla olevan osuutta asiaan. Voin kysellä kun jutellaan seuraavan kerran.
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

asfda
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Kesäkuu 27. 15:30:53 2014

Re: Sierra käy kolmella rajotinrallin jälkeen

Viesti Kirjoittaja asfda » To Maaliskuu 5. 18:01:32 2015

Kylläpä taidan purkaa kannen pois ja vaihtaa kys. Venttiilin ja seuraajan. Venttiilinpää yli millin lyhyempi kuin viereinen. Mitäs suosituksia on kannenpulttien uusimiseksi, tuossa on xtn vai xnt kannalla olevat pultit. Toisekseen onko hanketta kasata vanhalla pahvilla vaikka kunnossa olisikin, kyseessä 400hv vajaa 2bar moottori. Entäs venttiilin läppäyksestä, onko suosiolla vietävä kansi koneistamolle?

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Sierra käy kolmella rajotinrallin jälkeen

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » To Maaliskuu 5. 19:24:14 2015

Mistä mittasit?
Kiiloilla on tapana venyä tai upota jousilautaseen.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

asfda
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Kesäkuu 27. 15:30:53 2014

Re: Sierra käy kolmella rajotinrallin jälkeen

Viesti Kirjoittaja asfda » La Maaliskuu 7. 11:43:44 2015

Mittasin juurikin siitä kiilasta. Voi ollakin että on venynyt, mutta toisaalta kannella ajettu vain n. 2000km.

Tuntuu vaan että tuo paikallaan hiominen ei ole hyvä idea. Lähinnä toteutus mietityttää, miten siitä saa suoran. Ideoita kyllä otetaan vastaan, kansi on vielä toistaiseksi paikallaan.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Sierra käy kolmella rajotinrallin jälkeen

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » La Maaliskuu 7. 15:31:49 2015

Tapahtuu mun kokemuksen perusteella siinä vaiheessa kun venttiili ei pysy enää nokan mukana ja seuraaja pääsee hakkaamaan venttiiliä.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Vastaa Viestiin