sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Su Joulukuu 11. 14:31:27 2011

Eli sierras on sovitettu 260mm jarrut, ilmeisesti v6 2.8 tai 2.9 koneellisen levyt ja satulat
Pitäisikö pääsylinterikin olla eri kokonen, vai pelaako orkkis 2l koneella varustetun sierran pääsylinterillä yhtälailla? Jarrut on melko onnettomat, saa pumppailla ja ties mitä taikatemppuja että alkaa pitään.


Siellä tosin pitäs olla jotkut kisapalat ja ilmauksestakaan ei ole hajuja, ekana nyt vaihdetaan normi palat ja ilmaillaan jarrut, jos ei sillä tokene niin tutkitaan lisää.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Joulukuu 11. 15:20:21 2011

Tästäkin aika paljon ollut juttua, jos on pelkästään eteen laitettu, niin toimii orkkis 240mm levyille tarkoitetulla pääsylkyllä, jos ihan normi rummut takana. Sitten jos taaksekin laittaa levyt, niin jää mun mielestä pieneksi pääsylkky, tai en itse ainakaan tykännyt tuntumasta.
Pedal tu tö metal!

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja shaulii » Su Joulukuu 11. 15:22:42 2011

Takana on juu rummut.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Su Joulukuu 11. 15:27:16 2011

JOS päädytään vaihtaan isompi pääsylkkä (v6), niin sopiiko se paikalleen mallia heittämällä ja mistä moista kannattas lähteä kyseleen? motonetti ei ainakaan tunne, korjaussarjoja löytyy kyllä.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Joulukuu 11. 15:38:45 2011

Kyllä se mun mielestä on ihan bolt-on, voi olla vaan vaikea löytää. Joku mk5 escon pääsylkkykin vois mennä pikku putkijumpalla..
Pedal tu tö metal!

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Su Joulukuu 11. 16:00:16 2011

vaikuttaako toi sierran 22mm ---> eskortin 23,8mm ratkasevan paljon?

vai 1,6/1,8i 93->94 ø25,4mm < tollasta ollu eskortissa kanssa tarjolla.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Joulukuu 11. 16:12:40 2011

Toi isompi, 25,4 mm on muistaakseni samaa kokoluokkaa kuin se veekutosen.
Pedal tu tö metal!

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja koskar » Su Joulukuu 11. 17:34:09 2011

VooDoo kirjoitti:vaikuttaako toi sierran 22mm ---> eskortin 23,8mm ratkasevan paljon?
~17% pienenee jarruvoima ja liikematka, kun pinta-ala kasvaa tuon verran. Vai meneekö nämä näin yksinkertaisesti lyhyellä hydrauliikalla, että pinta-alan suhde toiseen pinta-alaan :green:.
Escort Mk4 "RS2300i"

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Joulukuu 11. 18:45:49 2011

Itsekään en hirveästi tykännyt 260mm v6 etujarruista ja perus levyjarruista takana normaalilla 1.6l pääsylkällä. Liikaa liikematkaa jo.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Joulukuu 11. 19:47:06 2011

Vuoden 89 1.3 mk4 escortissa on muistaakseni 23.8mm pääsylkky. Sopii varmaan melko suoraan siihen sierran tehostimeen, ei o tosin tullu kokeiltua. Putkia joutuu taivutteleen.
Jäsen #606

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Su Joulukuu 11. 21:33:21 2011

Asiaa hieman vielä liipaten, mistähän saa uusia tehostomia? On on ilmeisesti kalvossa joku pieni murtuma tms, käynti hieman muuttuu kun tukkii letkun.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja JyriN » Su Joulukuu 11. 22:55:49 2011

Ville K kirjoitti:Toi isompi, 25,4 mm on muistaakseni samaa kokoluokkaa kuin se veekutosen.
Ainakin XR4i:ssä on 23,8mm pääsylinteri. Tällä toimii V6 etujarrut ja takalevyt. :)
koskar kirjoitti:
VooDoo kirjoitti:vaikuttaako toi sierran 22mm ---> eskortin 23,8mm ratkasevan paljon?
~17% pienenee jarruvoima ja liikematka, kun pinta-ala kasvaa tuon verran. Vai meneekö nämä näin yksinkertaisesti lyhyellä hydrauliikalla, että pinta-alan suhde toiseen pinta-alaan :green:.
Mun ymmärtääkseni menee juurikin noin peruskaavalla. Tuossa V6 jarrussa vaan kasvaa julmetusti enemmän jarrusatulan sylinteri, joten jarruvoimaa on tarjolla ihan hyvin. Samalla kun kasvaa vielä satulan kitkapinta-ala, niin V6 jarrun väitetään olevan ihan kelvollinen, verrattuna 240mm perusjarruihin.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Joulukuu 11. 23:01:39 2011

JyriN kirjoitti:
Ville K kirjoitti:Toi isompi, 25,4 mm on muistaakseni samaa kokoluokkaa kuin se veekutosen.
Ainakin XR4i:ssä on 23,8mm pääsylinteri. Tällä toimii V6 etujarrut ja takalevyt. :)

.
Ei tuu vanhuus yksin, niinhän se on..
Pedal tu tö metal!

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ma Joulukuu 12. 0:31:25 2011

Jarrupääs tiiv s Ford ATEø25.4
Sierra 87->93 jos ATE ø25.4 "isot" (ei ABS) [1987-1993]

Mihkähän sylkkään noin on tarkotettu?

Noh mut, autosta selvis jo että sinne on edellinen omistaja tökänny jo xr:n pääsylinterin. Eli ongelma ei oo siinä, joko sielä on ilmaa jossain, tai palat ei vaan yksinkertasesti pidä näillä keleillä. Eiköhän se tästä viellä selviä.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Kristian_89
Viestit: 243
Liittynyt: Ti Helmikuu 2. 16:58:30 2010

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja Kristian_89 » Ma Joulukuu 19. 21:27:40 2011

Itselläni on sierrassa tuo 25,4mm pääsylkkä ja escortin tehostin muistaakseni vm:99 escortista ja v6 jarrut. Escortin sylkkä neljällä lähdöllä saa taaksekkin vedettyä kahdella putkella :D Pikkasen joutu rintapeltiä muokkamaan et sai tehostimen istumaan. Hyvä poljintuntuma.
Coupe Taunus 302cid

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ti Joulukuu 20. 21:21:07 2011

no alkaahan se selviämään että miks petaali on vähän pehmeen tuntunen, eikä semmonen tiukka kun kuulus olla. On se niinkun jämäkkä, mut menee silti edellä karkuun kun painaa vaan..

PERKELEEN RINTAPELTI menee eellä karkuun :D Ilmeisen väsynyt alkaa olemaan pelti, onko kukaan tehnyt vahvikkeita / tukia? Ehkä ajankohtanen projekti kun nostetaan kone pois reijästä ja muutenkin saa purkaa aikalailla edellisten helvetillisiä viritelmiä. Mikä autosähköjen tekemisessä on niin helvetin vaikeeta, miks se teippi, ryöstäjät ja muut iki-ihanat liittimet on edelleen suosiossa?

Toisen puolen rintapellistä sais ihan kolmiopellillä tuettua etusisäloksusta kyllä. Vai tarviiko laittaa mallia tarpeeks vahva pellinlappu vaan tarpeeks isolta alata hitsaten kiinni rintapeltiin ja siihen sitten tukea mistä vaan saa?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Kristian_89
Viestit: 243
Liittynyt: Ti Helmikuu 2. 16:58:30 2010

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja Kristian_89 » Pe Joulukuu 23. 11:25:13 2011

Se auttaa melko paljon kun hitsaa sen vahvikepellin muutamalla saumalla kii, mikä on tehtaalta lähtiessään muistaakseni 3 pistehitsillä kii.
Coupe Taunus 302cid

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja Posmo » Pe Joulukuu 23. 12:27:05 2011

VooDoo kirjoitti:no alkaahan se selviämään että miks petaali on vähän pehmeen tuntunen, eikä semmonen tiukka kun kuulus olla. On se niinkun jämäkkä, mut menee silti edellä karkuun kun painaa vaan..

PERKELEEN RINTAPELTI menee eellä karkuun :D Ilmeisen väsynyt alkaa olemaan pelti, onko kukaan tehnyt vahvikkeita / tukia? Ehkä ajankohtanen projekti kun nostetaan kone pois reijästä ja muutenkin saa purkaa aikalailla edellisten helvetillisiä viritelmiä. Mikä autosähköjen tekemisessä on niin helvetin vaikeeta, miks se teippi, ryöstäjät ja muut iki-ihanat liittimet on edelleen suosiossa?

Toisen puolen rintapellistä sais ihan kolmiopellillä tuettua etusisäloksusta kyllä. Vai tarviiko laittaa mallia tarpeeks vahva pellinlappu vaan tarpeeks isolta alata hitsaten kiinni rintapeltiin ja siihen sitten tukea mistä vaan saa?
Mun autossa sama ongelma. Korjaukseen menee keväällä jonkin sortin vahvistepellin muodossa.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Pe Joulukuu 23. 15:58:33 2011

Jeps. Ite suunnittelin jo että iskaritolppien väliin poikkituki ja siitä sitten tuet vielä rintapeltiin. Mistä kannattas lähteä kyseleen poikkitukea? sopiiko tämä kossuissa käytetty? (vaakatuplakaasuttimilla)

Burtoni tarjoaa kyllä, mut ei viittis pelkkää tollasta tilailla. EI ole väliä onko alua, vai mustaa putkea. kummankin hitsailu ja muokkailu onnistuu kyllä.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja caddy » Pe Joulukuu 23. 22:12:00 2011

VooDoo kirjoitti:EI ole väliä onko alua, vai mustaa putkea. kummankin hitsailu ja muokkailu onnistuu kyllä.
Putkea kaupasta, sopivat lätkät iskaritolppiin vaikka paikalliselta amiskalla, sitten hieman hitsilinnunkakkaa!? Kun kerran on muokkailuvälineistöäkin
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja shaulii » La Joulukuu 24. 10:31:30 2011

tuntuu että tässä on aina lopputuloksena sama...metritavarasta, ja vaikeimman kautta tietty :D

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja shaulii » Su Kesäkuu 9. 18:37:59 2013

Apua kaipailtaisiin taas kerran.
Osaisikos joku kuvailla missä järjestyksessä pääsylinteriltä lähtee jarruputkia.
Katsotaan sylinteriä, edestäpäin. Sylinterin ollessa autossa kiinni.

Edestäpäin alhaalta lähtevä, olkoon lähtö 1.
Edestäpäin ylhäältä lähtevä, lähtö 2.
Taaimmainen eli kolmas lähtö, lähtö 3.

Eli mihin menee mikäkin. Eteen kuljettajan puoli, eteen apukuskin puoli. Ja mikä menee paineensäätimelle/rajoittimelle. Vanhan mallin, ja löytyy heti pääsylinterin alta.
Vielä tarkennuksena, meneekö paineensäätimelle etu vai takapäästä sisään, ja kummasta siis ulos. Eli takajarruille.
Toivottavasti tuli selitettyä tarpeeksi epäselväksi. Pikaista apua kaivattaisiin. Oma korjauskirjani ei tätä tietoa antanut. Caprin kirjoissakin löytyy(toki erilainen sylkkä), ihme ettei näissä tuoreimmissa sitten enää.
Googlettamalla kokeillut, huonosti tuloksia. Jos joku vois ottaa pellin auki ja katsoa vastauksia, kiitos jo valmiiksi!

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja shaulii » Ma Kesäkuu 10. 17:39:18 2013

Perinteisesti, vastailen itse itselleni.

Kaksi eri ikäkauden sierraa, mk1 ja mk2 tarkasteltuna.
Taitaa olla 1.6 ja 2.0 ohareilla. Etummaiset lähdöt, alapuolelta kuskille eteen.
Yläpuolelta apparille eteen. Ja taaimmaisesta paineensäätimen takapäähän, ja siitä takajarruille.

Itselläni on tuo xr4 sylinteri. Voiko luottaa että samanlailla lähdöt?
Eihän siinä sylinterissä mikään muu tietääkseni muutu kuin sylinterin halkaisija.

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja shaulii » Ke Kesäkuu 12. 20:53:08 2013

Ja jatketaan. Ettei kenellekkään jää epäselväksi.
Etummaiset kaksi lähtöä menee etujarruille, taaimmainen menee paineenrajoittimen takaosasta sisään ja jatkaa siitä kulkua takajarruille.
Sille en näe vaikutusta onko oikea vai vasen ylemmässä/alemmassa lähdössä. Itselläni alempi lähtö tulee kuljettajalle ja ylempi apukuskille eteen.

Tämä ihan vain selvennyksenä, selkeästi tarvetta tälläiselle tekstille.
Minun sierrani edelliset omistajat(clubilaisia myös) eivät nimittäin ole tätä järjestystä tienneet.
Joten toisessa etujarrujen lähdössä oli takajarruputki kiinni ja takajarrun lähdössä vastaavasti toisinpäin...ihme ettei jarrut oo tuntunu hyviltä.
Tämä sekaannus mahdollista siksi että jarruputket vaihtuu punosletkuihin 30cm ennen pääsylinteriä. Ilmeisesti tilansäästö-syistä aikanaan joku noin toteuttanut.

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja matsu » To Kesäkuu 13. 22:55:30 2013

shaulii kirjoitti:Perinteisesti, vastailen itse itselleni.
Kumarrus. Moni ei viitsisi.
shaulii kirjoitti: Kaksi eri ikäkauden sierraa, mk1 ja mk2 tarkasteltuna.
Taitaa olla 1.6 ja 2.0 ohareilla. Etummaiset lähdöt, alapuolelta kuskille eteen.
Yläpuolelta apparille eteen. Ja taaimmaisesta paineensäätimen takapäähän, ja siitä takajarruille.
DOHC myös sama homma.

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja shaulii » Ti Huhtikuu 14. 16:40:35 2015

Saanko tähän joltakulta xr4 mieheltä vahvistusta. Onko xr4:ssä sama järjestys jarrulinjoille?
Jos jollain kyseiseen malliin korjauskirjaa, tai haalinut fordilta muutenvaan jotain dokumenttia.
Olisi kiva saada toi asia pois kummittelemasta. Omat vastaukseni kun perustuivat 1.6 ja 2.0 pääsylintereihin.

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ti Huhtikuu 14. 21:44:51 2015

shaulii kirjoitti:Perinteisesti, vastailen itse itselleni.

Kaksi eri ikäkauden sierraa, mk1 ja mk2 tarkasteltuna.
Taitaa olla 1.6 ja 2.0 ohareilla. Etummaiset lähdöt, alapuolelta kuskille eteen.
Yläpuolelta apparille eteen. Ja taaimmaisesta paineensäätimen takapäähän, ja siitä takajarruille.

Itselläni on tuo xr4 sylinteri. Voiko luottaa että samanlailla lähdöt?
Eihän siinä sylinterissä mikään muu tietääkseni muutu kuin sylinterin halkaisija.
Kävin pihalla katsomassa, ettei sun tartte ihan yksin puhella. :wink:

Ihan samalla lailla nuo lähdöt on XR4i:n alkuperäisessä pääsylinterissä.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja shaulii » Ti Huhtikuu 14. 22:20:47 2015

No näin ajattelin ettei niissä mitään eroa ole, kiitoksia.

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja shaulii » La Huhtikuu 18. 14:23:56 2015

Edelleen aiheesta/aiheen sivusta.

Tämänhetkinen kokoonpano. xr4 jarrupääsylinteri(tiivisteet vaihdeltu), 260mm levyt(15tkm ajettu, eikä eroa uusiin), tehdasuudet(korjatut?) etujarrusatulat xr4, takana 9" rummut(putsattu), sekä leveän mallin liinat(15tkm, eilen pyyhkästy karkeiksi). Jarruletkut eteen uusittu, takana ok. Kytkin/jarru-petaali paketti eilen vahvistettu(liikkui sivuttain ja oli väljää). Sekä pääsylinteri tuettu
konehuoneesta iskaritolppaan rakennetulla tuella(mk1 sierrojen ongelmaa, rintapelti antaa myöden). Uudet DOT4 nesteet eilen. Jarrupetaali on jämäkkä, ei mene lattiaan.

Tarinan takaa, kuten tässäkin topicissa olette huomanneet. Vuosia ollut jarrujen kanssa ongelmaa enemmän ja vähemmn tämän laitteen kanssa. Ostohetkellä 2011 oli kovettuneet/haljenneet palat. Kierot jarrulevyt, pääsylinteristä putket(letkut) väärässä järjestyksesssä(joku vaihtanut alkuun ~30cm teräspunosta) ja mitä lie muuta. Kaikkea ei muista enää. Aikalailla kaikki on korjattu ja uusittu/huollettu enemmän kun parhaan mukaan(takasylinterit on hyllyssä ja takaletkut). Silti lopputuloksena on jarrut, jotka ei tunnu kovinkaan pysäyttäviltä.

Olisiko raadilla antaa apuja, usko rupee loppumaan :(

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » La Huhtikuu 18. 15:58:16 2015

Kyl noilla 260mm kiekoillakin pitäs olla jo aika napakka tuntuma, ainakin abseilla oli.
Väärän kokoinen pääsylkkä?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja JyriN » Su Huhtikuu 19. 23:11:01 2015

shaulii kirjoitti:Edelleen aiheesta/aiheen sivusta.

Tämänhetkinen kokoonpano. xr4 jarrupääsylinteri(tiivisteet vaihdeltu), 260mm levyt(15tkm ajettu, eikä eroa uusiin), tehdasuudet(korjatut?) etujarrusatulat xr4, takana 9" rummut(putsattu), sekä leveän mallin liinat(15tkm, eilen pyyhkästy karkeiksi). Jarruletkut eteen uusittu, takana ok. Kytkin/jarru-petaali paketti eilen vahvistettu(liikkui sivuttain ja oli väljää). Sekä pääsylinteri tuettu
konehuoneesta iskaritolppaan rakennetulla tuella(mk1 sierrojen ongelmaa, rintapelti antaa myöden). Uudet DOT4 nesteet eilen. Jarrupetaali on jämäkkä, ei mene lattiaan.

Tarinan takaa, kuten tässäkin topicissa olette huomanneet. Vuosia ollut jarrujen kanssa ongelmaa enemmän ja vähemmn tämän laitteen kanssa. Ostohetkellä 2011 oli kovettuneet/haljenneet palat. Kierot jarrulevyt, pääsylinteristä putket(letkut) väärässä järjestyksesssä(joku vaihtanut alkuun ~30cm teräspunosta) ja mitä lie muuta. Kaikkea ei muista enää. Aikalailla kaikki on korjattu ja uusittu/huollettu enemmän kun parhaan mukaan(takasylinterit on hyllyssä ja takaletkut). Silti lopputuloksena on jarrut, jotka ei tunnu kovinkaan pysäyttäviltä.

Olisiko raadilla antaa apuja, usko rupee loppumaan :(
Minun muistin mukaan nuo v6 absittomat jarut eivät olleet mitään kovin erityistä - ainakin, kun vertailukohteena on melko uusien autojen rajusti tehostetut jarrut. Et kertonut mitään käyttämistäsi paloista?

V6:n jarrusatuloissa on isot työsylinterit ja niitä varten tarvitaan iso pääsylinteri (jotta työsylinteri liikkuu riittävästi). Ison pääsylinterin takia tarvitaan taas enemmän poljinvoimaa. Ainakin omassa autossa tuntuu siltä, että poljinta saa painaa ihan kunnolla, eikä silti meinaa mennä 205 leveät renkaat lukkoon.

Absien sähköhydraulinen tehostin tuottaa ymmärtääkseni parhaan ja nykyaikaisimman poljintuntuman.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja shaulii » Su Huhtikuu 19. 23:51:02 2015

Niinno nää on tällähetkellä oikeesti huonommat kun perus 2.0 sierran jarrut. Kertoo kai jotain kun pyöriä ei saa lukkoon asvaltilla, eikä kyllä järin hiekallakaan.
Paloina toimii rallyracesta ostetut jotkut "paremmat" palat. Jatketaan harrastamista taas ens viikolla ja katsotaan mitä saadaan aikaan.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ma Huhtikuu 20. 9:39:48 2015

Mullehan kävi samalla lailla kun vaihdoin dokkilaiseen 260mm levyt eteen ja absimallin levyt taakse. Poljintuntuma huono ja tehottomat jarrut. Suosittelen kyllä tuota abs-mallin pumppua, tuli käsittämättömän hyvät jarrut.
Pedal tu tö metal!

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja shaulii » Ma Huhtikuu 20. 16:48:59 2015

Osaatteko sanoa miten reikäpiirin kanssa edetään pääsylinterin kohdalla?
Itselläni oli tarkoitus tähän laittaa minulle myyty xr4 sylinteri, mutta siinä reijät olikin mallia kello yks ja seitsemän.
Kun tällähetkellähän siellä on mallia kello kolme ja yhdeksän.

Sen sijaan sitten haalin tiivisteet tuohon paikallaan olleeseen ja myin sen toisen pois En muista tosiaan oliko 23.8 vai 25.3, aikaa mennyt siitäkin jo.

VilleK, sinullahan oli siis 22.2mm? sylkkä. Jos dokin orkkis oli paikallaan? Vai olenko väärässä, en dokkilaisista mitään tiedä.

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ma Huhtikuu 20. 17:17:25 2015

JyriN kirjoitti:Absien sähköhydraulinen tehostin tuottaa ymmärtääkseni parhaan ja nykyaikaisimman poljintuntuman.
No oisko ne 260mm jarrut sen takia sit olleet hyvät mulla.
Ei ne kyllä paljon hävinneet tolle toisen sierran 2wd cossun jarruille mitkä on perus sierran pääsylkän perässä.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ma Huhtikuu 20. 23:15:30 2015

vauhtipete kirjoitti:
JyriN kirjoitti:Absien sähköhydraulinen tehostin tuottaa ymmärtääkseni parhaan ja nykyaikaisimman poljintuntuman.
No oisko ne 260mm jarrut sen takia sit olleet hyvät mulla.
Ei ne kyllä paljon hävinneet tolle toisen sierran 2wd cossun jarruille mitkä on perus sierran pääsylkän perässä.
Niin, ei ne varsinaisesti huonot olleet - ei vaan mitenkään erikoiset tai hyvät.

Shaulille vielä: ne "paremmat palat" voi olla kevlar tjsp. kovaa ajoa kestävät palat mitkä vaativat vähän lämpöä toimiakseen kunnolla. Oletko ehtinyt ajaa autolla enemmän ja kokeillut, että tästä ei ole kyse? Uusissa paloissa (ainakin ebc yellow) on semmoinen kulutuspinta siinä ihan aluksi millä kai on tarkoitus saada levyn pinta rikki ja sopeutumaan uusiin paloihin. Ainakin omissa se jarrutuntuma oli alkuun erikoinen, mutta sisäänajon jälkeen tasottui. Kylminä nuo keltaiset ovat aika lipsut, mutta muutaman jarrutuksen jälkeen tähän ei enää kiinnitä mitään huomiota.
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja shaulii » Ti Huhtikuu 21. 20:14:28 2015

Palat on tosiaan laitettu joku 15tkm sitten, kuten mainitsin muistaakseni.
Ja tiedossa että ei eka jarrutus ehkä ole priimaa. Ei ole ollut kuitenkaan koskaan.
Viime viikolla pyyhkäistiin paloja sen verran että sais uuden pinnan. Koska lievää lasittumista oli.
Ja sitten levyistä myös pinta siivottiin. Jarrut eivät parane merkittävästi vaikka kuinka pumppailisi = lämpiäisi.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Huhtikuu 21. 20:56:22 2015

Mulla on tommonen wilwoodin tuumanen pääsylkkä joka oli cortinassa, jos shaulii haluaa testata paraneeko?

JyriN
Viestit: 549
Liittynyt: To Toukokuu 1. 9:31:11 2008
Paikkakunta: Riihimäki

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja JyriN » Ke Huhtikuu 22. 23:04:07 2015

shaulii kirjoitti:Palat on tosiaan laitettu joku 15tkm sitten, kuten mainitsin muistaakseni.
Ja tiedossa että ei eka jarrutus ehkä ole priimaa. Ei ole ollut kuitenkaan koskaan.
Viime viikolla pyyhkäistiin paloja sen verran että sais uuden pinnan. Koska lievää lasittumista oli.
Ja sitten levyistä myös pinta siivottiin. Jarrut eivät parane merkittävästi vaikka kuinka pumppailisi = lämpiäisi.
No minä nopeasti lukaisin, että vain levyt oli vanhat. :P

Kun poljin on jämäkkä, niin ainoaksi vikatulkinnaksi jää se, että paikat on jumissa tai pääsylinteri sisältä tukossa - muistan jonkun tapauksen (olisiko ollut ihan tällä foorumilla) missä pääsylinterin sisällä tiiviste oli mennyt jotenkin kurttuun tukkimaan paikkoja.

Olet luonnollisesti käyttänyt auton jarrudynolla nähdäksesi, että onko jarrut tasaisen huonot vai esim. toispuoleiset tai takapainoiset?
Sierra XR4i 24v Cosworth (BOB) kesäauto

shaulii
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1362
Liittynyt: To Joulukuu 4. 11:48:31 2008

Re: sierra, 260mm jarrut (v6?) ja pääsylinterin koko

Viesti Kirjoittaja shaulii » To Huhtikuu 23. 13:31:40 2015

Leimattu noin tunti sitten. Etuakseli 2.0kN ja 2.1kN. Taka-akseli 1.2kN ja 1.1kN.

Vastaa Viestiin