Jäähdytysnesteen imaisu alipaineella
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1179
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
- Paikkakunta: Ilmajoki
Jäähdytysnesteen imaisu alipaineella
Töihin on hommattu tuo laite millä saa imaistua "tyhjiön" moottoriin ja sitten täyttää sen nesteellä. Yleensä oon testannu paineella että liitokset pitää, mutta nyt testasin tuolla alipainejutulla ja vuoti vesipumpun tyköä jostain. Ihmettelin ja kokeilin vielä vanhan kaavan mukaan paineella, ja sillä ei vuotanu. Kyseessä 2010 vuoden auto.
Voiko jokku vesipumput olla sellaisia että niiden "hiilitiivisteet" ei pidä tyhjiötä, vaan pelkästään paineen?
Voiko jokku vesipumput olla sellaisia että niiden "hiilitiivisteet" ei pidä tyhjiötä, vaan pelkästään paineen?
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Re: Jäähdytysnesteen imaisu alipaineella
Ei mitään hajua mutta ilmiönä mielenkiintonen. Kuinka kovan alipaineen teit sillä?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Re: Jäähdytysnesteen imaisu alipaineella
Normi akselitiiviste (stefa) pitää ainoastaan "yhteen suuntaan.
Käsittääkseni kuivasumppu koneissa stefat laitetaan akseleille toisinpäin. Tämä koska öljypumppu tekee kampikammioon alipaineen. Jos stefat olisi oikein päin alipaine imisi skeidaa kampikammioon stefojen ohi..
-Timo
Käsittääkseni kuivasumppu koneissa stefat laitetaan akseleille toisinpäin. Tämä koska öljypumppu tekee kampikammioon alipaineen. Jos stefat olisi oikein päin alipaine imisi skeidaa kampikammioon stefojen ohi..
-Timo
BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Jäähdytysnesteen imaisu alipaineella
Stefojen kanssa ei ole tullut ongelmaa, mutta muovipäätyset syylärit hajoaa välillä tuon kanssa, joskus pitävät kuitenkin nesteet sisällä ja joskus ei. Ilmeisesti vanhuuttaan ne tiivisteet pääsee pullahtaan sisällepäin alipaineen takia. Mutta helpottaa tuo laite täyttöä ja isompien vuotojen löytöä 

-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Jäähdytysnesteen imaisu alipaineella
Ollut käytössä iät ja ajat tuollainen, enkä muista että olis koskaan ollut tollasta ilmiötä missään. En voi tietysti varmuudella sanoa etteikö noinkin voisi käydä ihan ehjillä osillakin... Mikä auto kyseessä?jat-79 kirjoitti:Töihin on hommattu tuo laite millä saa imaistua "tyhjiön" moottoriin ja sitten täyttää sen nesteellä. Yleensä oon testannu paineella että liitokset pitää, mutta nyt testasin tuolla alipainejutulla ja vuoti vesipumpun tyköä jostain. Ihmettelin ja kokeilin vielä vanhan kaavan mukaan paineella, ja sillä ei vuotanu. Kyseessä 2010 vuoden auto.
Voiko jokku vesipumput olla sellaisia että niiden "hiilitiivisteet" ei pidä tyhjiötä, vaan pelkästään paineen?
Jäsen #606
-
- Viestit: 1179
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Jäähdytysnesteen imaisu alipaineella
Auto oli vm. 2010 4pyttyinen piezosuutin Mersu, se missä jakopää on vauhtipyörän takana. Siinä oli joku oudon oloinen alipaineella säätyvä muovinen vesipumppu... tai ainakin sinne alipaineletku meni ja solenoidi venttiili välissä. Hintavan näköinen palikka.olafu kirjoitti:Ollut käytössä iät ja ajat tuollainen, enkä muista että olis koskaan ollut tollasta ilmiötä missään. En voi tietysti varmuudella sanoa etteikö noinkin voisi käydä ihan ehjillä osillakin... Mikä auto kyseessä?jat-79 kirjoitti:Töihin on hommattu tuo laite millä saa imaistua "tyhjiön" moottoriin ja sitten täyttää sen nesteellä. Yleensä oon testannu paineella että liitokset pitää, mutta nyt testasin tuolla alipainejutulla ja vuoti vesipumpun tyköä jostain. Ihmettelin ja kokeilin vielä vanhan kaavan mukaan paineella, ja sillä ei vuotanu. Kyseessä 2010 vuoden auto.
Voiko jokku vesipumput olla sellaisia että niiden "hiilitiivisteet" ei pidä tyhjiötä, vaan pelkästään paineen?
Yhtä perhe Kiaa varten toi laite hommattiin, sen takatilan lisälämmittimen takia, ja on ollu tosi kätevä siitä lähtien. Mittarin asteikko on joku elohopeapatsasmillimalli, mutta muistelisin että laskin sen olevan jotain 0,8bar alipainetta mistä alkaa punainen. Tämä mersu on ollu tähän asti ainut malli mikä teki näin. Ja irtonaiseen moottoriin tuota testasin.
Kasasin auton ja nesteet pysyi sisällä.
Vesipumpussahan ei ole stefaa, vaan sellaiset keraamiset levyt jotka hinkkaa lähes putkeksi puristetun jousen avulla toisiaan vasten, toinen on kiinni rungos ja toinen akselis. Ennen vanhaan puhuttiin hiilitiivisteestä, mutta kai ne nykyään on jotain muuta kuin grafiittia. Sitä en tiedä minkälainen tiiviste täs oli, kun se tuollalailla päästi toiseen suuntaan läpi. Normaalisti ne on kyllä pitäny.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Jäähdytysnesteen imaisu alipaineella
jat-79 kirjoitti: Auto oli vm. 2010 4pyttyinen piezosuutin Mersu, se missä jakopää on vauhtipyörän takana.
kuulostaa kätevältä

-
- Viestit: 1179
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Jäähdytysnesteen imaisu alipaineella
En myöskään ymmärrä mitä järkeä siinä on. Vissiin ovat vaan kyllästyneet tekemään sen aina toiselle puolelle. Mutta eipä se töitä vähennä.Sierra XR kirjoitti:jat-79 kirjoitti: Auto oli vm. 2010 4pyttyinen piezosuutin Mersu, se missä jakopää on vauhtipyörän takana.
kuulostaa kätevältä
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Jäähdytysnesteen imaisu alipaineella
Ja paskimpia motteja mitä on, leipoo kiinni yms yms yms.. 

-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Jäähdytysnesteen imaisu alipaineella
Henkilömalleissa kone on saatu etupäästä matalammaksi ja aavistuksen lyhyemmäksi, niin sillä autolla voi ajaa turvallisemmin ihmistä päin. Nokkapellissä on myös räjähdepanokset mitkä nostaa sen takapään pystyyn kun ajaa nokan johonkin päin. Samaa konetta on kyllä sprinttereissä ja vitoissakin... Hajoaa kyllä.jat-79 kirjoitti:En myöskään ymmärrä mitä järkeä siinä on. Vissiin ovat vaan kyllästyneet tekemään sen aina toiselle puolelle. Mutta eipä se töitä vähennä.Sierra XR kirjoitti:jat-79 kirjoitti: Auto oli vm. 2010 4pyttyinen piezosuutin Mersu, se missä jakopää on vauhtipyörän takana.
kuulostaa kätevältä
Jäsen #606
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Jäähdytysnesteen imaisu alipaineella
Onhan näitä jakopäitä ollut vaihdelaatikon päässä poikittaiskoneissa jo ennenkin mm. VW VR6 ja Volvolla 3.2 suorakuutonen. Paskuudesta en osaa sanoa, kun ei ole kokemusta.