Jäähdytysnesteen imaisu alipaineella

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Jäähdytysnesteen imaisu alipaineella

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Pe Toukokuu 22. 23:14:40 2015

Töihin on hommattu tuo laite millä saa imaistua "tyhjiön" moottoriin ja sitten täyttää sen nesteellä. Yleensä oon testannu paineella että liitokset pitää, mutta nyt testasin tuolla alipainejutulla ja vuoti vesipumpun tyköä jostain. Ihmettelin ja kokeilin vielä vanhan kaavan mukaan paineella, ja sillä ei vuotanu. Kyseessä 2010 vuoden auto.

Voiko jokku vesipumput olla sellaisia että niiden "hiilitiivisteet" ei pidä tyhjiötä, vaan pelkästään paineen?
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Jäähdytysnesteen imaisu alipaineella

Viesti Kirjoittaja MouTine » La Toukokuu 23. 1:01:22 2015

Ei mitään hajua mutta ilmiönä mielenkiintonen. Kuinka kovan alipaineen teit sillä?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Jäähdytysnesteen imaisu alipaineella

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » La Toukokuu 23. 10:43:45 2015

Normi akselitiiviste (stefa) pitää ainoastaan "yhteen suuntaan.
Käsittääkseni kuivasumppu koneissa stefat laitetaan akseleille toisinpäin. Tämä koska öljypumppu tekee kampikammioon alipaineen. Jos stefat olisi oikein päin alipaine imisi skeidaa kampikammioon stefojen ohi..

-Timo
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Jäähdytysnesteen imaisu alipaineella

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Toukokuu 23. 11:19:03 2015

Stefojen kanssa ei ole tullut ongelmaa, mutta muovipäätyset syylärit hajoaa välillä tuon kanssa, joskus pitävät kuitenkin nesteet sisällä ja joskus ei. Ilmeisesti vanhuuttaan ne tiivisteet pääsee pullahtaan sisällepäin alipaineen takia. Mutta helpottaa tuo laite täyttöä ja isompien vuotojen löytöä :)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Jäähdytysnesteen imaisu alipaineella

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Toukokuu 26. 13:30:44 2015

jat-79 kirjoitti:Töihin on hommattu tuo laite millä saa imaistua "tyhjiön" moottoriin ja sitten täyttää sen nesteellä. Yleensä oon testannu paineella että liitokset pitää, mutta nyt testasin tuolla alipainejutulla ja vuoti vesipumpun tyköä jostain. Ihmettelin ja kokeilin vielä vanhan kaavan mukaan paineella, ja sillä ei vuotanu. Kyseessä 2010 vuoden auto.

Voiko jokku vesipumput olla sellaisia että niiden "hiilitiivisteet" ei pidä tyhjiötä, vaan pelkästään paineen?
Ollut käytössä iät ja ajat tuollainen, enkä muista että olis koskaan ollut tollasta ilmiötä missään. En voi tietysti varmuudella sanoa etteikö noinkin voisi käydä ihan ehjillä osillakin... Mikä auto kyseessä?
Jäsen #606

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Jäähdytysnesteen imaisu alipaineella

Viesti Kirjoittaja jat-79 » La Kesäkuu 6. 12:00:56 2015

olafu kirjoitti:
jat-79 kirjoitti:Töihin on hommattu tuo laite millä saa imaistua "tyhjiön" moottoriin ja sitten täyttää sen nesteellä. Yleensä oon testannu paineella että liitokset pitää, mutta nyt testasin tuolla alipainejutulla ja vuoti vesipumpun tyköä jostain. Ihmettelin ja kokeilin vielä vanhan kaavan mukaan paineella, ja sillä ei vuotanu. Kyseessä 2010 vuoden auto.

Voiko jokku vesipumput olla sellaisia että niiden "hiilitiivisteet" ei pidä tyhjiötä, vaan pelkästään paineen?
Ollut käytössä iät ja ajat tuollainen, enkä muista että olis koskaan ollut tollasta ilmiötä missään. En voi tietysti varmuudella sanoa etteikö noinkin voisi käydä ihan ehjillä osillakin... Mikä auto kyseessä?
Auto oli vm. 2010 4pyttyinen piezosuutin Mersu, se missä jakopää on vauhtipyörän takana. Siinä oli joku oudon oloinen alipaineella säätyvä muovinen vesipumppu... tai ainakin sinne alipaineletku meni ja solenoidi venttiili välissä. Hintavan näköinen palikka.

Yhtä perhe Kiaa varten toi laite hommattiin, sen takatilan lisälämmittimen takia, ja on ollu tosi kätevä siitä lähtien. Mittarin asteikko on joku elohopeapatsasmillimalli, mutta muistelisin että laskin sen olevan jotain 0,8bar alipainetta mistä alkaa punainen. Tämä mersu on ollu tähän asti ainut malli mikä teki näin. Ja irtonaiseen moottoriin tuota testasin.
Kasasin auton ja nesteet pysyi sisällä.

Vesipumpussahan ei ole stefaa, vaan sellaiset keraamiset levyt jotka hinkkaa lähes putkeksi puristetun jousen avulla toisiaan vasten, toinen on kiinni rungos ja toinen akselis. Ennen vanhaan puhuttiin hiilitiivisteestä, mutta kai ne nykyään on jotain muuta kuin grafiittia. Sitä en tiedä minkälainen tiiviste täs oli, kun se tuollalailla päästi toiseen suuntaan läpi. Normaalisti ne on kyllä pitäny.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Jäähdytysnesteen imaisu alipaineella

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » La Kesäkuu 6. 21:29:08 2015

jat-79 kirjoitti: Auto oli vm. 2010 4pyttyinen piezosuutin Mersu, se missä jakopää on vauhtipyörän takana.

kuulostaa kätevältä :roll:

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Jäähdytysnesteen imaisu alipaineella

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Ti Kesäkuu 9. 18:58:32 2015

Sierra XR kirjoitti:
jat-79 kirjoitti: Auto oli vm. 2010 4pyttyinen piezosuutin Mersu, se missä jakopää on vauhtipyörän takana.

kuulostaa kätevältä :roll:
En myöskään ymmärrä mitä järkeä siinä on. Vissiin ovat vaan kyllästyneet tekemään sen aina toiselle puolelle. Mutta eipä se töitä vähennä.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Jäähdytysnesteen imaisu alipaineella

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Kesäkuu 9. 20:34:38 2015

Ja paskimpia motteja mitä on, leipoo kiinni yms yms yms.. :?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Jäähdytysnesteen imaisu alipaineella

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Kesäkuu 15. 10:10:06 2015

jat-79 kirjoitti:
Sierra XR kirjoitti:
jat-79 kirjoitti: Auto oli vm. 2010 4pyttyinen piezosuutin Mersu, se missä jakopää on vauhtipyörän takana.

kuulostaa kätevältä :roll:
En myöskään ymmärrä mitä järkeä siinä on. Vissiin ovat vaan kyllästyneet tekemään sen aina toiselle puolelle. Mutta eipä se töitä vähennä.
Henkilömalleissa kone on saatu etupäästä matalammaksi ja aavistuksen lyhyemmäksi, niin sillä autolla voi ajaa turvallisemmin ihmistä päin. Nokkapellissä on myös räjähdepanokset mitkä nostaa sen takapään pystyyn kun ajaa nokan johonkin päin. Samaa konetta on kyllä sprinttereissä ja vitoissakin... Hajoaa kyllä.
Jäsen #606

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Jäähdytysnesteen imaisu alipaineella

Viesti Kirjoittaja Sine » To Kesäkuu 18. 14:02:34 2015

Onhan näitä jakopäitä ollut vaihdelaatikon päässä poikittaiskoneissa jo ennenkin mm. VW VR6 ja Volvolla 3.2 suorakuutonen. Paskuudesta en osaa sanoa, kun ei ole kokemusta.

Vastaa Viestiin