Olen miettinyt, että pitäisi varmaan talven aikana tehdä uusi aski Dagenhamin kaveriksi. Ajattelin pitäytyä BC/IB5 -laatikossa, koska siihen sopiva tuenta (Vibratechnics race), kytkin (AP sintteri), vauhtipyörä, startti, vetarit, jne. liitännäiset on jo valmiina odottamassa. Lukon kaivan joko vanhasta laatikosta (RST S2 8-pulttinen LSD) tai sitten eBaysta se ”ryssäntorseeni” ~400-500€? Tiedän, että ST170 Getrac tai edes RS2K/FRS MTX75 olisivat oikotie onneen, mutta ne myös vaatisivat enemmän muokkaamista nykyisiin osiin ja uusien hankintaa. En oikein saa itselleni perusteltua laatikkotyypin vaihtoa. Mielen voisi vaihtaa vain halpa dog engagement gearkit

Listasin vaatimuksia kutakuinkin tärkeysjärjestykseen;
- Pinto pulttijako pitää löytyä eli Zetec-SE jako ei kaiketi käy, koska moottorina on väkivahva I4 RS2000 16V -johdannainen
- Startti edessä alhaalla, koska muut vaihtoehdot ei taida nykyisellä lohkolla ja pakosarjalla mahtua
- Vaijerisiirtäjä, pitää saada siirrettyä vaihdekepin paikkaa ylemmäs lattiasta
- Hydraulinen kytkin, parempi jos tämäkin olisi valmiina, niin saisi unohtaa nykyisen virityksen jossa sylinteri on laatikon ulkopuolella
- 8-pulttinen välitys, RST S2 perässä muistaakseni on 8-pulttinen jako ja olisi kovin mukava jos se kävisi suoraan jatkossakin
- Vaijerivälitteinen mittaristo voisi olla toistaiseksi mukava pitää, mutta ei mitenkään välttämättömyys eli sähköinenkin nopeustieto käy ja GPS
- Perävälitys 4.xx ja 1-2-3-4 aika lähellä toisiaan, vitosen rataspariksi pisin mitä saa käsiin?
Kysymys kuuluukin, kuinka monta laatikkoa pitää laahata talliin, että saan haluamani kasaan? Osaako joku suoraan sanoa, mistä mallista saan edes haluamani kuoret joissa on vaaditut ominaisuudet? Escort, Fiesta, Focus, KA? Kävin varaosahaun kuvia läpi ja ainakin 2002-2005 1.3 Fiestan laatikossa olisi lohkoon sopiva pulttijako, startti edesssä alhaalla sekä vaijerisiirtäjä valmiina. Onko muita? Paras tietty, jos samoissa kuorissa olisi myös järkevät välitykset.
Välityksiä en ole vielä ehtinyt tarkemmin excelin kanssa miettiä, mutta nykyisiin S2 välityksiin (3.15/1.91/1.28/0.95/0.76 perä 3.82?) kaipaisin muutosta. Kolmonen ja nelonen tuntuu ihan liian pitkiltä nykyiseen käyttöön ja pikaisesti laskeskeltuna ~4.27 perävälitys toisi laatikkoa paremmin alueelle. Esimerkiksi Botniaringin lyhyttä rataa ajoin pelkästään 3-4 vaihtelemalla, koska nykyinen vaihteensiirto ei juhli käytettävyydellään. Koska 4 vaihteella menee ~200kmh niin se on selvästi ~10% liian pitkä =).
Mutta joo, tällaisia ajatuksia Dream box -ketjun aloitukseksi. Ensin haluaisin siis kartoittaa sopivat kuoret ja sen jälkeen mahdollisesti vielä paremmin sopivat sisuskalut välitysten puolesta, jos niitä ei kuorien mukana suoraan tullut.
Laatikkoöljyntuoksuisin terveisin,
Koskar