BC/IB5 Vaihdelaatikkoleikki - dreambox 2.0

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

BC/IB5 Vaihdelaatikkoleikki - dreambox 2.0

Viesti Kirjoittaja koskar » La Syyskuu 9. 21:57:02 2017

Hyvää syysiltaa lukija!

Olen miettinyt, että pitäisi varmaan talven aikana tehdä uusi aski Dagenhamin kaveriksi. Ajattelin pitäytyä BC/IB5 -laatikossa, koska siihen sopiva tuenta (Vibratechnics race), kytkin (AP sintteri), vauhtipyörä, startti, vetarit, jne. liitännäiset on jo valmiina odottamassa. Lukon kaivan joko vanhasta laatikosta (RST S2 8-pulttinen LSD) tai sitten eBaysta se ”ryssäntorseeni” ~400-500€? Tiedän, että ST170 Getrac tai edes RS2K/FRS MTX75 olisivat oikotie onneen, mutta ne myös vaatisivat enemmän muokkaamista nykyisiin osiin ja uusien hankintaa. En oikein saa itselleni perusteltua laatikkotyypin vaihtoa. Mielen voisi vaihtaa vain halpa dog engagement gearkit ;).

Listasin vaatimuksia kutakuinkin tärkeysjärjestykseen;
  • Pinto pulttijako pitää löytyä eli Zetec-SE jako ei kaiketi käy, koska moottorina on väkivahva I4 RS2000 16V -johdannainen
  • Startti edessä alhaalla, koska muut vaihtoehdot ei taida nykyisellä lohkolla ja pakosarjalla mahtua
  • Vaijerisiirtäjä, pitää saada siirrettyä vaihdekepin paikkaa ylemmäs lattiasta
  • Hydraulinen kytkin, parempi jos tämäkin olisi valmiina, niin saisi unohtaa nykyisen virityksen jossa sylinteri on laatikon ulkopuolella
  • 8-pulttinen välitys, RST S2 perässä muistaakseni on 8-pulttinen jako ja olisi kovin mukava jos se kävisi suoraan jatkossakin
  • Vaijerivälitteinen mittaristo voisi olla toistaiseksi mukava pitää, mutta ei mitenkään välttämättömyys eli sähköinenkin nopeustieto käy ja GPS
  • Perävälitys 4.xx ja 1-2-3-4 aika lähellä toisiaan, vitosen rataspariksi pisin mitä saa käsiin?
Ensimäiset kolme välttämättömiä ja loppujen kanssa voi oppia elämään.

Kysymys kuuluukin, kuinka monta laatikkoa pitää laahata talliin, että saan haluamani kasaan? Osaako joku suoraan sanoa, mistä mallista saan edes haluamani kuoret joissa on vaaditut ominaisuudet? Escort, Fiesta, Focus, KA? Kävin varaosahaun kuvia läpi ja ainakin 2002-2005 1.3 Fiestan laatikossa olisi lohkoon sopiva pulttijako, startti edesssä alhaalla sekä vaijerisiirtäjä valmiina. Onko muita? Paras tietty, jos samoissa kuorissa olisi myös järkevät välitykset.

Välityksiä en ole vielä ehtinyt tarkemmin excelin kanssa miettiä, mutta nykyisiin S2 välityksiin (3.15/1.91/1.28/0.95/0.76 perä 3.82?) kaipaisin muutosta. Kolmonen ja nelonen tuntuu ihan liian pitkiltä nykyiseen käyttöön ja pikaisesti laskeskeltuna ~4.27 perävälitys toisi laatikkoa paremmin alueelle. Esimerkiksi Botniaringin lyhyttä rataa ajoin pelkästään 3-4 vaihtelemalla, koska nykyinen vaihteensiirto ei juhli käytettävyydellään. Koska 4 vaihteella menee ~200kmh niin se on selvästi ~10% liian pitkä =).

Mutta joo, tällaisia ajatuksia Dream box -ketjun aloitukseksi. Ensin haluaisin siis kartoittaa sopivat kuoret ja sen jälkeen mahdollisesti vielä paremmin sopivat sisuskalut välitysten puolesta, jos niitä ei kuorien mukana suoraan tullut.



Laatikkoöljyntuoksuisin terveisin,
Koskar
Viimeksi muokannut koskar, Pe Lokakuu 6. 19:42:42 2017. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Escort Mk4 "RS2300i"

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: BC/IB5 Vaihdelaatikkoleikki /// FWD Dreambox

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Ma Syyskuu 11. 21:50:55 2017

Ib5 laatikon välitys sopii s2 lukkoon kun vähän sorvaa lukon reunaa pienemmäksi että mahtuu rattaan sisälle, ja on 8pulttinen. Ib5:n laakerit sopii lukkoon suoraa, ja pituuskin täsmää aika hyvin. Mulla on ittellä s2 lukko ib5 laatikossa.

Isoommat pojat on kertonu että Pumasta löytyis urheilulliset välitykset. Itte en oo asiaan sen kummemmin perehtynyt.

ST170 6-vaihteinen kestää ainakin englantilaisten foorumikirjoittelijoiden mielestä vain siihen 170heppaan asti.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

xr2i16v
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Syyskuu 25. 22:12:55 2006
Paikkakunta: Turku

Re: BC/IB5 Vaihdelaatikkoleikki /// FWD Dreambox

Viesti Kirjoittaja xr2i16v » Ma Syyskuu 11. 21:54:52 2017

Itse en ainakaan ole päässyt kärryille noista kuorista, koska startin paikka saattaa olla eri kahden laatikon välillä vaikka pitäisi olla samalla moottorilla varustetusta autosta.
Noilla vaatimuksilla taitaa mk6 1,3 Fiestasta löytyä kuoret missä on oikea jako, vaijerisiirtäjä, startti alhaalla edessä ja nestekytkin(vaihda kytkinasetelma ib5 tyyppiseksi jos vakio työsylinteriä/painelaakeria käytät).

8-pulttinen perävälityshän on kaikissa ib5-laatikoissa.

Välitykseksi esim. 1,7 Puman välitys(3.15-1.92-1.44-1.07-0.88) siihen 1,4 Puman 5. vaihde(0.76) ja perävälitys(4.25 )tai 1,6 farmari Escortista(4.27). Välityksissä on myös samanlainen sekalaisuus kun kuorissa eli kaikissa puretuissa laatikoissa ei ole ollut sitä välitystä mitä pitäisi.

Ja putinintorsenia voin suositella ellet löydä putinin levylukkoa mitä on myöskin liikkeellä pilkkahintaan.

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: BC/IB5 Vaihdelaatikkoleikki /// FWD Dreambox

Viesti Kirjoittaja koskar » Ma Syyskuu 11. 23:58:50 2017

Kiitoksia vastauksistanne!
jat-79 kirjoitti:Ib5 laatikon välitys sopii s2 lukkoon kun vähän sorvaa lukon reunaa pienemmäksi että mahtuu rattaan sisälle, ja on 8pulttinen. Ib5:n laakerit sopii lukkoon suoraa, ja pituuskin täsmää aika hyvin. Mulla on ittellä s2 lukko ib5 laatikossa.--
Jotain tuollaista olin lueskellutkin, että välityksen rattaasta joutuu jonkin verran sipaista materiaali pois. Ilmeisesti aika pienellä pääsisi? Ja hyvä varmistus kun molemmat muistaa, että kasipulttinen kehä. Photobucket toimii niin häjysti, ettei jaksa vanhoja kuvia selailla ajalta kun loota oli auki.
Ja oon kanssa katsellut Puman välityksiä, mutta niitäkin pitäis melkein kaksi olla mistä kasaisi sopivan setin.


xr2i16v kirjoitti:Itse en ainakaan ole päässyt kärryille noista kuorista, koska startin paikka saattaa olla eri kahden laatikon välillä vaikka pitäisi olla samalla moottorilla varustetusta autosta.
Noilla vaatimuksilla taitaa mk6 1,3 Fiestasta löytyä kuoret missä on oikea jako, vaijerisiirtäjä, startti alhaalla edessä ja nestekytkin(vaihda kytkinasetelma ib5 tyyppiseksi jos vakio työsylinteriä/painelaakeria käytät).

8-pulttinen perävälityshän on kaikissa ib5-laatikoissa.

Välitykseksi esim. 1,7 Puman välitys(3.15-1.92-1.44-1.07-0.88) siihen 1,4 Puman 5. vaihde(0.76) ja perävälitys(4.25 )tai 1,6 farmari Escortista(4.27). Välityksissä on myös samanlainen sekalaisuus kun kuorissa eli kaikissa puretuissa laatikoissa ei ole ollut sitä välitystä mitä pitäisi.

Ja putinintorsenia voin suositella ellet löydä putinin levylukkoa mitä on myöskin liikkeellä pilkkahintaan.
Tuossa samassa 1.3 Fiestassa vielä kummittelee kaksi vaihtoehtoista perävälitystäkin, olisko ollut 3.8x ja 4.0x. Luoja tietää millä nämäkin erottaa toisistaan, jos sattuu löytämään =).

Tuo oli muuten hyvä pointti tuo kytkinasetelman tyyppi! Pitää selvästikkin vielä tutkia aika paljon tätäkin hommaa kun ei ole vielä päässyt vaivaamaan päätä tälläkään osa-alueella.
Ei varmaan löydy bolt-on sylinteriä jossa olisi kupera paininpinta? Kaikki näyttää olevan suoria.
Mielellään toki pitäisi nykyisen kytkimen (RST LUK eli suorat sakarat levytähdessä, mikä diagrammijousilevysysteemi ikinä onkaan) kun se on shimmattu ja pitää. *kop kop* O:)

Varmaan hetki menee, että saisi välitykset päätettyä ja lopulta ne on sitten sitä mitä sattuu käsiin samaan :green:. Näyttää saavan 4.57 välitystäkin uutena vauhtiputkista, mutta se onneksi maksaa niin paljon, ettei tarvi miettiäkkään.

Mukava kuulla, että Vladen sorvaama Ruski Standard toimii! Ei oo mitään ongelmia, jos sisäpuolen pyörä kevenee liikaa tai jopa nousee? Toki ei sun alustalla varmaan näin pääse käymäänkään kovin herkästi kuin kanttareissa, että aika teoreettinen tilanne varmaan muutenkin.
Escort Mk4 "RS2300i"

xr2i16v
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Syyskuu 25. 22:12:55 2006
Paikkakunta: Turku

Re: BC/IB5 Vaihdelaatikkoleikki /// FWD Dreambox

Viesti Kirjoittaja xr2i16v » Ti Syyskuu 12. 7:59:44 2017

Mukava kuulla, että Vladen sorvaama Ruski Standard toimii! Ei oo mitään ongelmia, jos sisäpuolen pyörä kevenee liikaa tai jopa nousee? Toki ei sun alustalla varmaan näin pääse käymäänkään kovin herkästi kuin kanttareissa, että aika teoreettinen tilanne varmaan muutenkin.
Nyt voi pitää vakaajaa edessä toisin kuin S2 viskon kanssa.

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: BC/IB5 Vaihdelaatikkoleikki /// FWD Dreambox

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Ke Syyskuu 13. 18:48:06 2017

Mulla on RC-auton 50'000 CTS silikoniöljyt s2 viskossa, ja on aivan eri maata kuin lähtiessä. Viisarimomentilla sai aluksi tempaistua noin 6Nm lukeman, kun uusilla öljyillä ja snap-onin digimomentilla meni lähes 70Nm ja sitten lähti toinen pää pyörimään tyhjää viilapenkissä.
Käsin saa hiljalleen pyörimään eri suuntiin, mutta jos yrittää riuhtaista niin ei onnistu. Uudet tiivisteet (X-renkaat) löysin siihen lakeuden hydrosta.
Käytännössä en oo testannu, kun on hommat ollu nyt vähä jäis :oops:

Kyllähän torseeni tai levy on varmaan parempia, mutta jos jostain syystä päädyt siihen s2 lukkoon niin kerroin vain että sitäkin voi yrittää vähän parantaa.

Ainakin vipukytkimelliseen IB5:seen saa koneistettua BC:n korjauspainelaakerin (se missä tulee holkki mukana) Sachsin numero 3100 025 001 mutta vaatii helposti käyntiä koneistamolla. Hydraulisesta en tiedä minkälainen se on.

Tuo mun aski on -99 1.6zetec stw escortista, ja perä on sama 3.jotain mikä muissakin. Ehkä 1.6 cvh stw mallista löytyis se tiheämpi?
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: BC/IB5 Vaihdelaatikkoleikki /// FWD Dreambox

Viesti Kirjoittaja koskar » Ma Syyskuu 18. 19:00:32 2017

Ihan yleisellä tasolla, että voiko tuo nykyinen suorasakarainen kytkin toimia IB5-mehukytkimen melko suoran painelaakerin kanssa? Nämä kohtaavat muodot siis jännittää tietämätöntä :green:. Liikematkaa kai voi vähän kompensoida tuomalla sylinteriä eteenpäin, mutta miten näin muuten?
xr2i16v kirjoitti:
Mukava kuulla, että Vladen sorvaama Ruski Standard toimii! Ei oo mitään ongelmia, jos sisäpuolen pyörä kevenee liikaa tai jopa nousee? Toki ei sun alustalla varmaan näin pääse käymäänkään kovin herkästi kuin kanttareissa, että aika teoreettinen tilanne varmaan muutenkin.
Nyt voi pitää vakaajaa edessä toisin kuin S2 viskon kanssa.
Pääsikö S2 LSD luistelemaan vai mikä on suurin ero?

Mitkä on muuten vakaajien koot sulla? Fisun vakiovakaajia kaksi takana?
Mulla on nyt vaan 16mm RST S2 vakaaja takana, mutta edessä olisi optio 26mm RS1600i vakaajalle kyllä olemassa.


jat-79 kirjoitti:Mulla on RC-auton 50'000 CTS silikoniöljyt s2 viskossa, ja on aivan eri maata kuin lähtiessä. Viisarimomentilla sai aluksi tempaistua noin 6Nm lukeman, kun uusilla öljyillä ja snap-onin digimomentilla meni lähes 70Nm ja sitten lähti toinen pää pyörimään tyhjää viilapenkissä.
Käsin saa hiljalleen pyörimään eri suuntiin, mutta jos yrittää riuhtaista niin ei onnistu. Uudet tiivisteet (X-renkaat) löysin siihen lakeuden hydrosta.
Käytännössä en oo testannu, kun on hommat ollu nyt vähä jäis :oops:

Kyllähän torseeni tai levy on varmaan parempia, mutta jos jostain syystä päädyt siihen s2 lukkoon niin kerroin vain että sitäkin voi yrittää vähän parantaa.

Ainakin vipukytkimelliseen IB5:seen saa koneistettua BC:n korjauspainelaakerin (se missä tulee holkki mukana) Sachsin numero 3100 025 001 mutta vaatii helposti käyntiä koneistamolla. Hydraulisesta en tiedä minkälainen se on.

Tuo mun aski on -99 1.6zetec stw escortista, ja perä on sama 3.jotain mikä muissakin. Ehkä 1.6 cvh stw mallista löytyis se tiheämpi?
Tätästä lukkorempasta pitikin kysellä, että kuinka sen "paketin" saa auki? Ei tullut aikanaan purettua sitä siitä kehikostaan irti niin ei ole oikein mitään käsitystä sen rakenteesta. Ilmeisesti S1 lukko on jotenkin helpommin paloiteltavissa?

Tuo 50 000 CTS on kaiketi ihan linjassa noiden vanhojen keskustelujen keskiviskorempoissa jne. käytettyjen litkujen kanssa, vai mikä oli valintaperuste?
Noista X-renkaista vielä, että muistitko ottaa jotain numeroa niille talteen? Voisin joskus Sjoella käydessä ottaa varmuuden vuoksi jo valmiiksi hyllyyn tiivisteet Hydrolta.

EDIT: niin joo, paljoko tuonne S2 diffiin meni sitä öljyä?
Escort Mk4 "RS2300i"

xr2i16v
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Syyskuu 25. 22:12:55 2006
Paikkakunta: Turku

Re: BC/IB5 Vaihdelaatikkoleikki /// FWD Dreambox

Viesti Kirjoittaja xr2i16v » Ke Syyskuu 20. 20:30:12 2017

S2 visko lämmetessä luisti mutta ilman etuvakaajaa toimi paremmin.

Fiestassa on 16mm vakaaja edessä ja takana 2kpl 20mm

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: BC/IB5 Vaihdelaatikkoleikki /// FWD Dreambox

Viesti Kirjoittaja koskar » Ma Syyskuu 25. 15:53:06 2017

Onkos täällä kellään tarkempaa tietoa tuon Fiesta Mk6 1.3L Duratec 8v 70ps Rocamin pulttijaosta?
Jotain numeroakin tuolle loodalle löytyy; 2S6R7002MA / 1206033 / https://ford.7zap.com/fi/car/54/6.43751 ... 6/?detail=

Eli onko se oikeasti Kent-jakoinen vai Zetec-SE? Ja jos Zetec-SE niin kuinka kaukana se jako on klassisesta Fordin jaosta?

Mä alan olla niin hukassa tämän kanssa, että saa nähdä kuinka tämä seikkailu päättyy :green:
Escort Mk4 "RS2300i"

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: BC/IB5 Vaihdelaatikkoleikki /// FWD Dreambox

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Ma Syyskuu 25. 20:39:34 2017

koskar kirjoitti:Tätästä lukkorempasta pitikin kysellä, että kuinka sen "paketin" saa auki? Ei tullut aikanaan purettua sitä siitä kehikostaan irti niin ei ole oikein mitään käsitystä sen rakenteesta. Ilmeisesti S1 lukko on jotenkin helpommin paloiteltavissa?

Tuo 50 000 CTS on kaiketi ihan linjassa noiden vanhojen keskustelujen keskiviskorempoissa jne. käytettyjen litkujen kanssa, vai mikä oli valintaperuste?
Noista X-renkaista vielä, että muistitko ottaa jotain numeroa niille talteen? Voisin joskus Sjoella käydessä ottaa varmuuden vuoksi jo valmiiksi hyllyyn tiivisteet Hydrolta.

EDIT: niin joo, paljoko tuonne S2 diffiin meni sitä öljyä?
Paketti on kasas isonrattaan ruuvien lisäksi parilla pienemmällä pultilla jotka vaan pitää palat yhdessä kun ratas on irti. Itse visko-osa on kasattu seekerillä.

CTS:n valintaperusteena oli juuri nuo vanhat keskiviskon korjaus keskustelut.

X-renkaat hain mallien kanssa, joten ei mitään muistikuvaa mitoista.

Öljyä ostin 3purkkia, josta käytin vähän yli yhden purkin. Vajaa desi tais olla yhteensä...
Öljyä luruttelin pikkuhiljaa aluksi tyhjään viskoon ja lisäilin levyjä sitä mukaa kun pinta nousi. Yritin rauhallisesti käännellä ja pyöritellä niin että kaikki ilmakuplat tulisi pois. Kun sain viimeisenkin levyn laitettua ja öljyt piripintaan, niin jätin lukon vielä päiväksi auki, ja toivoin että viimeisimmätkin ilmakuplat nousisi pois.
Kasatessa poistin kannen reiässä tukkona olevan kuulan, painoin kannen prässissä takaisin kiinni niin että ylimääräinen paine/öljy pääsi reiästä pois, ja kääntelin sitä samalla että mahdollinen kupla tulisi myös reiän kohdasta pois. Sitten seekerisokka kiinni, naputtelin kuulan takaisin ja varmistin sen muutamalla pistepuntin lyönnillä.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: BC/IB5 Vaihdelaatikkoleikki - Duratec 8v kehän pulttijak

Viesti Kirjoittaja koskar » Ti Syyskuu 26. 0:02:40 2017

Kiitos hyvin valaisevista ohjeista! Kyllä näillä ohjeilla tuon tohtii talvella pilkkoa osiksi =).

Nyt pitäisi vaan ne sopivat kuoret ensin laahata tallin lattialle :green:.
Escort Mk4 "RS2300i"

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: BC/IB5 Vaihdelaatikkoleikki /// FWD Dreambox

Viesti Kirjoittaja koskar » To Syyskuu 28. 14:27:30 2017

koskar kirjoitti:Onkos täällä kellään tarkempaa tietoa tuon Fiesta Mk6 1.3L Duratec 8v 70ps Rocamin pulttijaosta?
Jotain numeroakin tuolle loodalle löytyy; 2S6R7002MA / 1206033 / https://ford.7zap.com/fi/car/54/6.43751 ... 6/?detail=

Eli onko se oikeasti Kent-jakoinen vai Zetec-SE? Ja jos Zetec-SE niin kuinka kaukana se jako on klassisesta Fordin jaosta?

Mä alan olla niin hukassa tämän kanssa, että saa nähdä kuinka tämä seikkailu päättyy :green:
Jatkoin silti seikkailua seuraavaan kohtaukseen ja kohti tuntematonta...
Koska Varaosahaussa nää laatikot maksaa aika paljon eli kuorivikaisesta 300€ laatikosta aina 600€ laatikkoon; https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Os ... search=1,3
Ja Ruotsissakin vielä jotain ihan setelirahaa; http://en.bildelsbasen.se/?index=defaul ... 2S6R7002MA
eikä FB:n ostoilmoituksetkaan tuottaneet haluttua tulosta,,,
Niin mä menin ja ostin uuden 2S6R-7002-MA -laatikon eBaysta ihan noin vain. Helmiä sioille. Olihan se toki suunnaton 295£ (+rahti melkein satasen) investointi ja sillä samalla summalla olis saanut kyllä uudet ST150 rattaatkin mitä M-Sport aikanana vaihtoi pois laatikoista, mutta nyt kuoret vei voiton tällä kertaa. Ompahan uudet synkat kun ei Dog engagementtiin oo varaa :wink:. Niin ja toki laakerit + tiivisteet pitäisi olla ok.

Enää jännittää käykö ne kuoret tuonne vai pitääkö ottaa kytkinkoppa vanhasta / muualta.

Välityksiä tutkailin, että kasetissa on valmiiksi sisällä 3.58/1.93/1.28/0.95/0.76 eli lyhyempi ykkönen kuin nyt, muuten käytännössä samat vanhat kammottavan pitkät välit. Mukana matkaa 4.06 perävälitys joka on kyllä niin lähellä sitä perinteistä vaihtoehtoperää 4.25/4.27, ettei taida maksaa vaivaa tämä toinen ~viiden prosentin lyhennys?

Mutta jos löydän 4.56 akselin ja rattaan niin todellakin harkitsen uudestaan :green:. Mystisen Brassi KA:n lisäksi löysin näitä myös uusista litraisista 3cyl ecoboosteista, joissa on 65/80PS paukkua, sekä mahdollisesti myös jostain 1.5 löytyisi moinen pari? Niin ja tietty eBaysta uutena MiniBMW R50 IB5 vauhtiosana vaatimattomaan 550£ hintaan, mutta siihen ei pysty repeämään tällä budjetilla. Käytettyjä paskoja laatikoita löytyisi inhimilliseen hintaan lähinnä Saarilta, mutta siihen tulisi taas satanen rahtia, että tässä pitää nyt käydä kovaa Jaakobinpainia ennen Buy it now -hetkeä.
#vainvalityksentahden

___________________________

Avoimia kysymyksiä
  • 1.) Nyt pitäisi ratkaista tuo kytkinhomma, että kuinkas tuo suora painelaakeri suhtautuu suoraan diagrammijouseen vai pitääkö suunnata asetelmakauppaan? Tai etsiä vaihtoehtoinen sylinteri, missä on profiililtaan pyöreä työnnin? Jossain DIY T5 jutuissa ainakin on näkynyt "vanhoille" asetelmille sopivaa laakeripäätä?

    2.) Vaihteensiirtäjä pitäisi metsästää. Ainakin kaikissa saman ikäluokan fisuissa (01-08?) on kai samalla numerolla keppi. Onkohan noissa KA/Fiesta/Fjocus jotain eroa vipusuhteissa vai onko ne kaikki samalla geometrialla, että halvin mahdollinen vaan ratin viereen ja kovaa ajoa?

    3.) Entäs siirtäjänvaijerit, missä pisimmät IB5 kepin piuhat? Pitäisi nostaa lattiasta ~30cm ja tuoda ehkä hieman taaksepäinkin, että olisi hyvä asento :-$. Jonnekkin rattiputken pään korkeudelle se nuppi pitää maasta saada nostettua. Like a DTM/BTCC. :green:
Escort Mk4 "RS2300i"

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: BC/IB5 Vaihdelaatikkoleikki - Duratec 8v kehän pulttijak

Viesti Kirjoittaja koskar » To Lokakuu 5. 11:59:01 2017

Kunhan tässä aktivoin foorumia...

Jännitys tiivistyy, paketti on jo kohteessa HAMBURG, DE ja ilmeisesti taas transiitilla tulossa kun on oikein In Transit.

Edelleen saa ottaa kantaa ylempänä mainittuihin juttuihin. Akuuteimpina painelaakerijännitys sekä vaihdekepin valinta O:).
Escort Mk4 "RS2300i"

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: BC/IB5 Vaihdelaatikkoleikki - Duratec 8v kehän pulttijak

Viesti Kirjoittaja koskar » Pe Lokakuu 6. 19:42:09 2017

Jatkan samalla teemalla kuin aiemmin.

Laatikko on Tanskaanian pääkaupungissa tulossa eli varmaan alkuviikosta se on jo lakeuksilla.
Huutelin Fiesta mk6 ST150 vaihdekepin vaijereineen kun oli ihan ok hintaan. Hirveän hintaisia nuo vaijerit yksinään, että toivotaan yhteensopivuutta O:).
Escort Mk4 "RS2300i"

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: BC/IB5 Vaihdelaatikkoleikki - dreambox 2.0

Viesti Kirjoittaja koskar » Ke Lokakuu 11. 12:21:37 2017

Jatkan sujuvaa monologia O:).

Sain eilen puulaatikon pihalle ja illlalla punnersin sen tallin perälle. Kyllä se piti aukaista ja pöydälle nostaa. Sai ihailla kun kerrankin on uutta osaa tallissa :green:. Varmaan tätä voisi jatkaa toki tuolla projektissakin. Kuvia koitan sinne upata kun tästä joutaa.

Ainakin VSS / sähköisen nopeusmittarin anturi pitäisi varmaan hommata täyttämään tyhjää reikäänsä. Samoin laatikon huohotinletku pitää jostain etsiä.

Painelaakeri ja kytkinhommia, koska vanha suora diagramminen paineasetelma ja uusi, aika suorapintainen, työsylinteri jännittävät nuorta miesoletettua.
Onko esim. ST150 tai ST170 paineasetelma CVH -yhteensopivalla kiinnityksellä? Vai mikähän tuon AP sintterin kaveriksi kävisi? Siis CVH vauhtipyörä ja 220mm kytkinlevy sekä RST LUK tarvikepaineasetelma löytyy nyt tällä hetkellä.

EDIT: mistä -03 letkulle sopiva adapteri joka käy Fordin työsylinterin pikaliittimeen?
Escort Mk4 "RS2300i"

xr2i16v
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Syyskuu 25. 22:12:55 2006
Paikkakunta: Turku

Re: BC/IB5 Vaihdelaatikkoleikki - dreambox 2.0

Viesti Kirjoittaja xr2i16v » To Lokakuu 12. 22:16:16 2017

Ei se suora laakeri varmaan liiku suoralla asetelmalla kauhean hyvin joten voi olla vaikeuksia irrottamisen kanssa ja kulumisen kanssa. Laita suosiolla esim. ST150 asetelma.

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: BC/IB5 Vaihdelaatikkoleikki - dreambox 2.0

Viesti Kirjoittaja koskar » Ke Heinäkuu 14. 20:26:33 2021

Jatkan tähän lankaan vielä hieman laatikontuennasta.

Eli jos vaihtaisin tässä samalla lämmöllä "alakiinnitteisestä" yläkiinnitteiseen versioon + torque link -tuentaan, niin missä mallissa olisi tehtaalta parhaat ominaisuudet eli tässä tapauksessa saisi olla aika tiukat tuennat?

En varmaan ole ihan väärässä, jos veikkaan, että ainakin yksi kärkipään ehdokkaista olisi Fiesta Mk6 / 2001-2008? Ainakin ST150 näytti löytyvän jotain N ryhmän päivitysosaa ja Vibra Technicsin osa näytti olevan erittäin lähellä tätä toteutusta. Ne vaan maksaa kuukiviä nuo paremmat tuennan osat :(.

Transmission Mounting FORD Fiesta 01-08 / Fusion 01-12 (CBK)

Tässä siis ensimäinen ehdokas. Tuo laatikon pään tuenta olisi aika helppo toteuttaa koriin kun on vain kaksi samansuuntaista tappia mille tehdä tuki. Torque link näyttää olevan kaikille sama, samoin valuklunssi laatikon päälle. Jostain syystä itse tukikumeja on ST:lle omansa. Tuon torqu linkin kiinnitys koriin on poikittaisella pultilla, joka ehkä sopisi varmemmin tähän käyttöön kuin pystyssä oleva tappi jota näytti olevan Focuksessa.
Escort Mk4 "RS2300i"

Vastaa Viestiin