Hestec??

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Hestec??

Viesti Kirjoittaja rspete » Pe Marraskuu 12. 21:48:20 2004

Elikkäs, mimmonen olis moinen vehe. Suunnittelin jos vaikka laittas sellasen cossuun. Oliskohan siitä hyötyä? Ajattelin sitä uusinta Windows Heteciä. :?:
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Pe Marraskuu 12. 22:37:54 2004

Mielestäni kannattaa vertailla useampien ruiskuja keskenään. Sitten kannattaa miettiä missä meinaa säädättää. Kannattaa valita sellainen ruisku, jossa tietoja voidaan muuttaa ajon aikana. En tiedä onko uudessakaan hestecin ohjelmaversiossa mahdollista. Itellä on hestec ja valinta tuli tehtyä nelivetopenkin ja teknisen tuen mukaan. Testaus ja tiedonsiirto ominaisuuksiin en ole tyytyväinen.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Tomba
Viestit: 173
Liittynyt: To Huhtikuu 3. 14:42:27 2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomba » Pe Marraskuu 12. 23:29:12 2004

Jos ei meinaa jatkuvasi säädettävää tsydeemiä niin tuo Karalan ohjelmoitava lastu olis aika järkevä hankinta ilmeisesti huomattavasti halvempi kuin esim hestec.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Marraskuu 12. 23:31:20 2004

miksei Megasquirt?

ohjaimella hintaa 138eur www.partco.fi
Viimeksi muokannut samiharju, La Marraskuu 13. 0:23:56 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Viesti Kirjoittaja rspete » La Marraskuu 13. 0:14:22 2004

Tomba kirjoitti:Jos ei meinaa jatkuvasi säädettävää tsydeemiä niin tuo Karalan ohjelmoitava lastu olis aika järkevä hankinta ilmeisesti huomattavasti halvempi kuin esim hestec.
Kyllähän tuolla hestecillä hintaa ois aika paljon, ku meinasin jos asentavat ja säätävät samalla. Itellä ei ole välttämättä siihen taitoa. Saa laittaa muitakin hyviä ehdotuksia.
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

Dob
Viestit: 361
Liittynyt: La Joulukuu 21. 0:19:05 2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Dob » La Marraskuu 13. 11:40:57 2004

samiharju kirjoitti:miksei Megasquirt?

ohjaimella hintaa 138eur www.partco.fi
kuinka paljon kälysempi tuo MS:ssä on? eikö siinä kartat ole kuitenkin suppeempia kun Hestecissä tms, eli säädöistä tulee "karkeampia"?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Marraskuu 13. 12:08:04 2004

Tosi heikosti löytyi tietoa Hestecistä, mutta ainakin kierroslukupuoli on kiinteällä 300rpm rasterilla säädettävissä. Megasquirtissa on kartat 12x12 kokoisia vapaasti säädettävillä pisteillä. Karttoja on myös kaksi käytössä polttoaineen syötölle (kaksi myös sytkälle) joita voidaan vaihtaa kytkimestä. Karttoja voidaan myös käyttää yhtäaikaa esim. jos halutaan ajaa kahdeksaa suutinta. Sekventiaaliruisku MS ei ole jos sitä pitää tärkeänä. En tiedä onko Hesteckään. Se varmaan selviää sitten hankkimisen jälkeen ohjekirjasta :)
Megasquirtista kannattaa ottaa itse selvää JOS asia kiinnostaa. Koodiversioita on myös lukuisia jotka saattaa hämmentää aluksi. Tällä hetkellä kehittynein softa tunnetaan "extra-code" nimellä ja uusia versioita, joissa uusia ominaisuuksia julkaistaan viikoittain. Yksi uusimmista mielenkiintoisimmista lisäyksista on 8x8 target AFR kartta, jotta ruiskua voi käyttää aina closed-loop tilassa.
Henkilöille jotka ei omaa sujuvaa englanninkielen taitoa tai jotka ei tiedä miten virta, jännite ja impedanssi riippuu toisistaan, en voi Megasquirttia suositella.
Joka tapauksessa rahaa säästyy paljon, mutta aikaa menee varmasti enemmän jos valitsee Megasquirtin. Lopputulos on varmuudella kummassakin kiinni vain säätäjästä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

insane
Viestit: 632
Liittynyt: Pe Kesäkuu 20. 23:24:17 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja insane » La Marraskuu 13. 13:22:10 2004

Tuohonkin kannattaa tutustua. Suomalainen tuote ja suunniteltu nimenomaan Windowsilla käytettäväksi. Yksi jälleenmyyjä on ainakin ProStreet.
EX-Escort 2.0 '94 ● Satunnainen työsuhde-Ford ● #653 ●

mauke
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 16:32:10 2001
Paikkakunta: lpr

Viesti Kirjoittaja mauke » La Marraskuu 13. 13:30:43 2004

Myös DTA:han kannattaa tutustua.
RS2000 -96
Fiesta -11

rspete
Viestit: 2060
Liittynyt: Ti Tammikuu 27. 17:16:48 2004
Paikkakunta: Orimattila/Mallusjoki

Viesti Kirjoittaja rspete » La Marraskuu 13. 14:01:26 2004

Ompas paljon vaihtoehtoja. Noh, talvi aikaa tutustua noihin ja miettiä mitä laittas. Oioi ku sais kaikki suunnitelmat ens kesäksi laitettua niin johan rupes kottero liikkuun. :twisted:
Jäsen 623


Granada Coupe -72 V8 Projekti
Taunus -77 2.0 DOHC
Toyota corolla farmari -00. 1.6 autom.

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ma Marraskuu 15. 15:44:37 2004

Oma suosikkini Haltech. En ole vielä kuullut mitään huonoa kys. laitteesta, lähes kaikista muista olen.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Jokeri
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 16:34:05 2001

Viesti Kirjoittaja Jokeri » Ma Marraskuu 15. 18:27:13 2004

Myös autronic on hyvä vaihtoehto..

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ma Marraskuu 15. 23:14:08 2004

Ehkäpä tuo Karalan lastu olisi järkevin (edullinen) kunhan muuten ohjauspuolella on kaikki kunnossa (johtosarjat,anturit ym.) Tatech:sta voin antaa jonkunlaisen lausunnon muutaman viikon päästä.

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ma Marraskuu 15. 23:58:16 2004

Karalan chippi on hinta/ laatusuhteeltaan todennäköisesti paras jos ei hae mitään erikoisvaatimuksia (paukku, vesiruiskutus jne...)
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

+2.bar
Viestit: 160
Liittynyt: To Toukokuu 1. 11:05:29 2003

tjaa

Viesti Kirjoittaja +2.bar » Ti Marraskuu 16. 6:29:11 2004

:?: mitäs tommonen karalan chippi kustantaa??
auto ilman turboa on kuin leka ilman vartta..

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Marraskuu 10. 21:40:59 2007

Miten hestecissä on toteutettu tuo tehon rajoittaminen haluttuun?

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » La Marraskuu 10. 22:16:56 2007

Sultzi kirjoitti:Miten hestecissä on toteutettu tuo tehon rajoittaminen haluttuun?
? Mitä sä haet tolla? Sytkä ja seos vaan riittävästi pieleen niin saahan sillä ainakin jonkun verran "rajoitettua" tehoa.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Marraskuu 10. 22:47:45 2007

Hestecin sivuilla lueteltu ominaisuuksia, siellä sanotaan "Mahdollisuus rajoittaa moottorin tehoa halutulle tasolle."

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » La Marraskuu 10. 22:47:48 2007

Elektronista paineensäätöä tms. varmaan mietiskeli?
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » La Marraskuu 10. 23:01:48 2007

Dob kirjoitti:
samiharju kirjoitti:miksei Megasquirt?

ohjaimella hintaa 138eur www.partco.fi
kuinka paljon kälysempi tuo MS:ssä on? eikö siinä kartat ole kuitenkin suppeempia kun Hestecissä tms, eli säädöistä tulee "karkeampia"?
Pakko taas "puolustella" mutta vaikka megassa on "vaan" 12x12 bensakartat niin se ei tee säädöstä karkeampaa koska tuo laskee aina neljän lähimmän lukeman arvoista keksiarvoa

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Su Marraskuu 11. 9:40:40 2007

VesQ kirjoitti:
Dob kirjoitti:
samiharju kirjoitti:miksei Megasquirt?

ohjaimella hintaa 138eur www.partco.fi
kuinka paljon kälysempi tuo MS:ssä on? eikö siinä kartat ole kuitenkin suppeempia kun Hestecissä tms, eli säädöistä tulee "karkeampia"?
Pakko taas "puolustella" mutta vaikka megassa on "vaan" 12x12 bensakartat niin se ei tee säädöstä karkeampaa koska tuo laskee aina neljän lähimmän lukeman arvoista keksiarvoa
Totta, on se hienoa toi nykytekniikka. Autronicissa riittää bensakarttaan yksi piste/solu, joten ei se pisteiden määrä aina tee autuaaksi.

http://www.autronic.com/movies/Autronic1cell.mov

En tietenkään itse aio ajaa yhdellä solulla, koska se ei ole mitenkään optimaalista säädön kannalta koska koneen VE ei kuitenkaan ole sama koko alueella, mutta säätötyö helpottuu/nopeutuu huomattavasti kun ei tarvitse säätää miljoonaa pistettä.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Su Marraskuu 11. 13:49:23 2007

Onnistuuhan tuo squirtillakin jos lambdalle ei anneta säätörajoja ja määrätään vain target kartta, mutta sitten onkin 100% lambdan armoilla. Mielestäni ainakin järkevämpää tehdä lähes täydellinen kartta ja sallia lambdalle vain tietty prosenttimäärä hienosäätöön. Kartan kun voi kuitenkin kirjaimellisesti ajella kuntoon tiedonkeruulla, niin aika järjetöntä jättää se tekemättä. Kait sama pätee kaikkiin nykyisiin ruiskuihin vai mitä tässä haetaan takaa? Polttoainepuolen saa kuntoon helposti kait melkein sama millä laitteella, mutta ainakin omasta mielestäni tuo sytkän säätäminen on sitten se enemmän (ja siis huomattavasti) taitoa vaativa laji.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Su Marraskuu 11. 20:12:42 2007

fsohc kirjoitti:Onnistuuhan tuo squirtillakin jos lambdalle ei anneta säätörajoja ja määrätään vain target kartta, mutta sitten onkin 100% lambdan armoilla. Mielestäni ainakin järkevämpää tehdä lähes täydellinen kartta ja sallia lambdalle vain tietty prosenttimäärä hienosäätöön. Kartan kun voi kuitenkin kirjaimellisesti ajella kuntoon tiedonkeruulla, niin aika järjetöntä jättää se tekemättä. Kait sama pätee kaikkiin nykyisiin ruiskuihin vai mitä tässä haetaan takaa? Polttoainepuolen saa kuntoon helposti kait melkein sama millä laitteella, mutta ainakin omasta mielestäni tuo sytkän säätäminen on sitten se enemmän (ja siis huomattavasti) taitoa vaativa laji.
Ei autronicci mitään lambdaa tuohon tarvitse, sen moottorinmallinnus on kehittyneempi kuin missään muussa ruiskussa joka on vielä vastaan tullut. Motec on vähän saman tapanen, koska motecin perustaja on myös autronicin omistaja / suunnittelija.

Megan suutinohajaus on karkea ja huono, ihan jo elektroniikan kannaltakin, toimii "pienillä" ja nopeilla suuttimilla kuitenkin jotenkuten. Ok valinta pudjettimoottoriin, jossa ei ole kovin isoa litratehoa ja tykkää harrataa "ruiskua".

Jos hakee hyvää, ostaa autronicin tai motecin. Jos halpaa ja toimivaa, ostaa haltechin.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Timppa » Su Marraskuu 11. 23:09:29 2007

Skorppi kirjoitti:
fsohc kirjoitti:Onnistuuhan tuo squirtillakin jos lambdalle ei anneta säätörajoja ja määrätään vain target kartta, mutta sitten onkin 100% lambdan armoilla. Mielestäni ainakin järkevämpää tehdä lähes täydellinen kartta ja sallia lambdalle vain tietty prosenttimäärä hienosäätöön. Kartan kun voi kuitenkin kirjaimellisesti ajella kuntoon tiedonkeruulla, niin aika järjetöntä jättää se tekemättä. Kait sama pätee kaikkiin nykyisiin ruiskuihin vai mitä tässä haetaan takaa? Polttoainepuolen saa kuntoon helposti kait melkein sama millä laitteella, mutta ainakin omasta mielestäni tuo sytkän säätäminen on sitten se enemmän (ja siis huomattavasti) taitoa vaativa laji.
Ei autronicci mitään lambdaa tuohon tarvitse, sen moottorinmallinnus on kehittyneempi kuin missään muussa ruiskussa joka on vielä vastaan tullut. Motec on vähän saman tapanen, koska motecin perustaja on myös autronicin omistaja / suunnittelija.

Megan suutinohajaus on karkea ja huono, ihan jo elektroniikan kannaltakin, toimii "pienillä" ja nopeilla suuttimilla kuitenkin jotenkuten. Ok valinta pudjettimoottoriin, jossa ei ole kovin isoa litratehoa ja tykkää harrataa "ruiskua".

Jos hakee hyvää, ostaa autronicin tai motecin. Jos halpaa ja toimivaa, ostaa haltechin.
BULLSHIT............

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Su Marraskuu 11. 23:21:55 2007

TIMPPA24V6 kirjoitti:


BULLSHIT............
Perus hyvä kommentti kun vetää herneen nenään kun itsellä olevaa tavaraa "haukutaan", vaikka ei paskaakaan tajua kys. laitteesta tai yleensäkään elektroniikasta.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Su Marraskuu 11. 23:22:53 2007

Skorppi kirjoitti: Ei autronicci mitään lambdaa tuohon tarvitse, sen moottorinmallinnus on kehittyneempi kuin missään muussa ruiskussa joka on vielä vastaan tullut.
wtf?
Eikait sekään nyt pyhällä hengellä toimi?
http://www.autronic.com/page_files/autotune_feature.htm

Toki varmasti laadukkaampi kuin mega yms. mutta.....
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Timppa » Su Marraskuu 11. 23:37:07 2007

Skorppi kirjoitti:
TIMPPA24V6 kirjoitti:


BULLSHIT............
Perus hyvä kommentti kun vetää herneen nenään kun itsellä olevaa tavaraa "haukutaan", vaikka ei paskaakaan tajua kys. laitteesta tai yleensäkään elektroniikasta.
noh noh..halvallakin voi saada hyvän,usko tai älä,mulla ei oo varaa hakata johonkin moottorin ohjaukseen 4k euroo,varsinkaan kun se ei oo tarpeellista

pitäähän se joidenkin urpojen pitää noi "virivelhot....." hengissä ja kantaa rahansa sinne...... :lol:

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Su Marraskuu 11. 23:45:48 2007

fsohc kirjoitti:
Skorppi kirjoitti: Ei autronicci mitään lambdaa tuohon tarvitse, sen moottorinmallinnus on kehittyneempi kuin missään muussa ruiskussa joka on vielä vastaan tullut.
wtf?
Eikait sekään nyt pyhällä hengellä toimi?
http://www.autronic.com/page_files/autotune_feature.htm

Toki varmasti laadukkaampi kuin mega yms. mutta.....
Autotune on nyt ihan eri asia kuin tuo yhdellä solulla toimiminen. Suurinosa ruiskuista perustuu siihen että niillä säädetään karttaan suuttimen aukioloaika tai sitten on jonkilainen "ve" kartta, kuten mekassa, joka kuitenkin viittaa melkolailla suoraan suuttimen aukioloaikaan.

Autroniciin ei mihinkään laitetaan mitään suuttimen aukioloaikoja, vaan polttoainekartta kuvastaa moottorin "hengitystä". Optimaalisessa moottorissa koko kartta on samaa lukua täynnä, käytännössäkin erot kartan arvoissa vaikka tyhjäkäynnin ja 8000rpm 2bar ahdoilla välillä ovat aika pienet. Autronic mallintaa koko aikaa moottorin toimintaa ja laskee optimaalista suihkutusaikaa, siksi se toimii vaikka yhdellä solulla kohtuullisesti, ilman mitään lambda takasinkytkentöjä.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Su Marraskuu 11. 23:59:39 2007

No joo sitähän minäkin, että mikään ruisku ei voi säätää itseään tarkasti ilman lambdan apua.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ma Marraskuu 12. 8:13:27 2007

TIMPPA24V6 kirjoitti:
Skorppi kirjoitti:
TIMPPA24V6 kirjoitti:


BULLSHIT............
Perus hyvä kommentti kun vetää herneen nenään kun itsellä olevaa tavaraa "haukutaan", vaikka ei paskaakaan tajua kys. laitteesta tai yleensäkään elektroniikasta.
noh noh..halvallakin voi saada hyvän,usko tai älä,mulla ei oo varaa hakata johonkin moottorin ohjaukseen 4k euroo,varsinkaan kun se ei oo tarpeellista

pitäähän se joidenkin urpojen pitää noi "virivelhot....." hengissä ja kantaa rahansa sinne...... :lol:
Tästä on jokunen kerta jo väännetty :) Taas tullaan siihen kysymykseen, että se on ihan mitä haluaa. Jos tarvii vasaran ni on turha ostaa lekaa. Vähän sama kuin vertailisi Mersua ja Ladaa. Molemmille löytyy varmasti tyytyväiset käyttäjät. Jos on tarve esim luistonestolle tai vaikka tarve ajaa 800-1000cc suuttimia/sylinteri ja saada vielä päästötkin kohdalleen, niin se halvin ei välttämättä aja asiaa. MS on hinta-laatu-suhteeltaan oiva peli, mutta itsellä ei (enää) siihen riitä mielenkiinto varsinkaan kun siinä ei ole niitä kaikkia ominaisuuksia joita vaadin. Tatech oli ihan ok kapistus ominaisuuksiensa ja toimintansa puolesta, mutta osittain mielenkiinto muihin (tässä tapauksessa autronicciin) moottorinohjausjärjestelmiin sai minut vaihtamaan ruiskua. Rahallisesti tuo kyseinen ruiskun vaihto operaatio on täysin järjetöntä :) No, mutta jos tuo autronic ei tarjoa mitään parempaa niin voin sen sitten myydä halvalla foorumilla pois :)

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Marraskuu 12. 16:49:07 2007

Yrkesman kirjoitti:Jos on tarve esim luistonestolle tai vaikka tarve ajaa 800-1000cc suuttimia/sylinteri ja saada vielä päästötkin kohdalleen, niin se halvin ei välttämättä aja asiaa.
Löytyy myös megasta luistonesto :wink: :D , ja pienellä kikkailulla menee ne 800-1000cc suuttimetkin kohtuullisesti leimalla, eikä se mitään lambdaa tarvi

Tottahan tuo tietysti että kun kyseessä DIY malli niin omaa tekemistä riittää, kuten skorppi sanoi tykkää "harrastaa ruiskua"

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ma Marraskuu 12. 16:59:44 2007

On luistonestoja ja "luistonestoja". Kuten Yrkesmankin jo asiaa kuvaavasti selitti, pääsee sillä ladallkin kauppaan ihan kuten uudella s-klasse mersulla, mutta ei ne kuitenkaan ihan vastaavia laitteita ole. Aisioita voi tehdä käytännössä niin monella tavalla, vaikka paperilla näyttäsikin samalta.

Autronic on nimenomaan kuuluisa suutinohjaksestaan. 1680cc on ainakin vielä ihan helposti säädettävissä 2l 16v koneessa. Ilman sekventiaalia saa unohtaa heti kunnollisen ohjaamisen isoilla suuttimilla pienissä moottoreissa pienillä kierroksilla ja edes sekventiaali ei pelasta tilannetta jos ei ruisku osaa pitää suutinta koko ajan kontrollissa.

Kossu alitti ilman kattia vähäpäästöisen rajat 900cc suuttimilla 270 / 288 asteisilla nokilla ja toimii silti hienosti. Tulen heti katsomaan ja tarjoamaan pullakahvit ku joku tekee saman vaikka mekalla, melkeen lupaan ne kahvit kun joku tekee saman vaikka millä muulla tahansa kuin autronikilla.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ma Marraskuu 12. 19:57:13 2007

VesQ kirjoitti:Löytyy myös megasta luistonesto :wink: :D , ja pienellä kikkailulla menee ne 800-1000cc suuttimetkin kohtuullisesti leimalla, eikä se mitään lambdaa tarvi
Missäs tosta luistonestosta on juttua? Koitin äsken ettiä mutten löytäny.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Marraskuu 12. 20:29:56 2007

http://megasquirt.sourceforge.net/extra/antirev.html

Tuolta näköjään jotain löytyi

Pystyy käyttämään joko RPM pohjaisena tai VSS (nopeusantureilla)
Eli vetäviin ja ei vetäviin pyöriin nopeusanturi ja tuo sitten vertailee nopeuseroa joita pystyy säätämään ja bensan katkomisella ja/tai sytkän myöhäistyksellä/kipinöiden väliin jättämisellä "jarruttaa"

Löytyy Megatune 2.25 extra koodilla Advanced-->Anti-Rev System

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Ma Marraskuu 12. 20:49:05 2007

taitaapa vaan kaikki ruiskut olla varsin riittäviä ottaen huomioon keskimääräisen koneiden rakennukseen liittyvän teoriatuntemuksen. eli tarkoitan sitä että harva on tarkkaan teoreettisella tasolla pohtinut, tutkinut ja vertaillut nokkien asteiden, nostojen, ajoituksen merkitystä ahtimen painekarttojen suhteen, puristussuhteen merkitystä palotilojen muodon vaikutukseen, imukoteloiden virtauksia ja imulämpöjen, pakolämpöjen, pakopaineiden, ym asioiden vaikutusta edellä mainittuihin asioihin, jne jne..

jos ruiskulla pystyy hyvin säätämään ennakoita ja bensakarttoja mitä vakio-ohjelmilla ei pysty, siinä riittää kipinää isoillekin paineille, siinä on paukku varttimailia varten, riittävät lämpötilakompensoinnit sun muut, mielestäni se on riittävä "matti-meikäläisille". toki skorppi on siinä oikeassa että autronic on varmasti "tarkempi ja parempi" kuin esim mega, mutta mikä on sen eron merkitys suhteessa hintaan ja erityisesti suhteessa itse moottoriin, se kun on todennäköisesti kasattu niistä osista mitä on hyllystä löytynyt tai sopivasti ja halvalla saatu, sen enempää asiaan perehtymättä.. :wink:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ma Marraskuu 12. 21:40:38 2007

Tuohon E6X:ään oon kyllä ollu tyytyväinen , ei varmasti ole lähellekkään niin hyvä kuin Autronic mutta ei ole kyllä lähellekkään niin kallis :D

Noista ominaisuuksista ; Oikeastaan taivas on rajana jos mielikuvistusta riittää , esim.

ajattelin pistää coolerille vesiruiskun , voin käyttää flektin ohjausta siihen . Laitan vain tietyn lämpötilan asteina milloin lähtee päälle ja milloin pois . Ulostuloja on 4+2digitaalista ja käytössä jo 2 kanavaa hukkakipinälle .

Suuttimet on samat kuin skorpilla eli 900 Dekat ja toimii hienosti , käy vaikka 500rpm rykimättä tyhjäkäyntiä .

Kipinäkin riittää , ~12AFR seoksilla painetta 2.0bar , tulpat paskat NGK:t yli millin kärkivälillä eikä kertaakaan ole pätkässy .
ex Jäsen #10

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Marraskuu 12. 21:48:09 2007

Millaisiin sarjoihin E6X:ssä menee suuttimet 6sylinterisessä koneessa jossa on vielä hukkakipinäpuola? Ja käykö normaali VR anturi tuon kanssa, vai pitääkö olla hall anturi? Ja ainiin, toimiiko tuossa innovaten lc-1 lambda?

Kysyy hän :)

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ma Marraskuu 12. 22:16:15 2007

Jake kirjoitti:ajattelin pistää coolerille vesiruiskun , voin käyttää flektin ohjausta siihen . Laitan vain tietyn lämpötilan asteina milloin lähtee päälle ja milloin pois . Ulostuloja on 4+2digitaalista ja käytössä jo 2 kanavaa hukkakipinälle .
Mutta eikö sen flektin ohjaus mene veden lämmön mukaan?

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ma Marraskuu 12. 22:50:36 2007

Yrkesman kirjoitti:
Jake kirjoitti:ajattelin pistää coolerille vesiruiskun , voin käyttää flektin ohjausta siihen . Laitan vain tietyn lämpötilan asteina milloin lähtee päälle ja milloin pois . Ulostuloja on 4+2digitaalista ja käytössä jo 2 kanavaa hukkakipinälle .
Mutta eikö sen flektin ohjaus mene veden lämmön mukaan?
Löytyy molemmat :wink: Siis syylärin ja coolerin lämpöjen mukaan flektien ohjaus .
ex Jäsen #10

Timppa
Viestit: 690
Liittynyt: La Tammikuu 8. 0:14:14 2005
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja Timppa » Ma Marraskuu 12. 23:29:25 2007

http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... storder=as

tuollakin näköjään väännettiin mm ruiskuista,tuntus vähä nykivän

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Marraskuu 13. 16:28:23 2007

Ja vähän näyttää viestien järjestyskin nykivän :shock: :D

cossu65
Viestit: 122
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 21:16:32 2002
Paikkakunta: Villähde/Nastola

Viesti Kirjoittaja cossu65 » La Marraskuu 17. 9:33:23 2007

NIIN.....että oliko niistä hesteceistä kokemusta kellään kun karkas toi keskustelu noihin muihin merkkeihin ?
FORD ESCORT COSWORTH -93 ,Ford Transit -05

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Hestec??

Viesti Kirjoittaja TVR » La Marraskuu 17. 11:00:16 2007

rspete kirjoitti:Elikkäs, mimmonen olis moinen vehe. Suunnittelin jos vaikka laittas sellasen cossuun. Oliskohan siitä hyötyä? Ajattelin sitä uusinta Windows Heteciä. :?:
Vinkkari hesteckiä ei oo ollu, mutta vanhempi hestec on tossa kiihytys eskossa.
Suomenkielisyys käytössä ja huollossa/ongelmatilanteissa on hyvä joka sitä arvostaa.
Tiedonkeruu on hyvä, sen avulla pystyy säätään ajon jälkeen auton kohilleen. Lisäksi jos on häiriöitä niitä on helppo tiedonkeruusta kattoa ja analysoida.
Vastaavasti se on huono että ei pysty ajaessa säätään, helpottas esim. dynossa säätöä paljon.
Paukku on hestecissä kohtuu hyvä.
Aika moni tuolla kiihytys porukassa käyttää hesteciä ja ajaneet kovaa.

Laajakaista lambda ja pakolämpö mittaus kannattaa ottaa siihen niin niillä saa säädettyä vehkeet kohilleen.

cossu65
Viestit: 122
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 21:16:32 2002
Paikkakunta: Villähde/Nastola

Viesti Kirjoittaja cossu65 » Su Marraskuu 18. 11:22:40 2007

Onkos hajua että paljon win hestec ja asennus maksaa tänäpäivänä. Valtonen ja harinen ainakin myy ja asentaa, harisella kuuluu kai penkitys samaan hintaan. Itse en rupee kyhään on toi sähköpuoli ihan kädessä!
FORD ESCORT COSWORTH -93 ,Ford Transit -05

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Marraskuu 18. 12:27:26 2007

Ihan muuten mielenkiinnosta tuon hestecin säädöstä

Mikä siinä oikeen on ideana ettei pysty koneen käydessä säätöjä tekemään, pakko siihen joku syy on olla, en millään voi uskoa että olisi suunnittelun/toteutuksen vaikeutta tai hintavuutta, pelkääkö tekijä että tu(u)narit säätelee sinne mistään tietämättään mitä sattuu ja sulattaa koneen ja tulee sitten valittamaan että moottorinohjaus hajotti :roll:

Tuossa kun tuon megaruutan kanssa harrastanut jonkun aikaa niin en voi oikeen edes kuvitella tilannetta että ei pystyisi ajossa muuttamaan arvoja ja tekemään säätöjä. Tottahan se tiedonkeruun kanssa onnistuu "jälkikäteen" mutta miellän kyllä todella aikaavieväksi/hankalaksi juuri viimeisimpiä hienosäätöjä tehdessä, voi startti parkaa :D

Jos itse olisin noita "kaupallisia" ohjauksia hommaamassa niin tuo on kyllä sen verran iso miinus että jäisi hesteci hyllyyn

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Su Marraskuu 18. 20:31:20 2007

^ Ihan veikkaus, mutta luulisin johtuvan käytettävän muistin/prossun tyypistä. Arvelisin siis siinä olevan erillisen prossun ja muistipiirin kun megassa on prossu&muisti samalla piirillä. Sen mitä jonkin verran tietokoneista tiedän, niin luulisin johtuvan tuosta. Jos taas ei ole muistin/prossun tyypistä kiinni, niin sitten vika on täysin softan suunnittelijassa.

MS2 prossu
# 64K bytes of Flash EEPROM,
# 4K bytes of RAM,

Joista käsittääseni RAM (random access memory) mahdollistaa ohjelman muuttaamisen reaaliajassa. Tuo "säädetty" RAM muisti sitten kopioidaan muutosten jälkeen tuonne Flash EEPROM muistiin, jossa on myös itse ohjaussofta.

Toivottavasti nyt en ihan täyttä paskaa kirjoittanut. Joku paremmin tietotekniikasta perillä oleva voi kertoa enemmän ja korjatkaa ihmeessä olen ihan hakoteillä. Asia kuitenkin kiinnostaa jonkin verran itseäni.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Marraskuu 18. 21:57:56 2007

Mitenkäs näissä kalliimmissa ruiskuissa saa ulos-ottoja tms ohjauksia? Lähinnä tarkoitan tilannetta jossa ei haluta luopua cruisesta, toisia imuläppien avauksesta, nopeuden mukaan säätyvästä tehostuksesta ja ilmastoinnin ohjauksista tms. Onko mitään tehtävissä?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Vastaa Viestiin