Mistä 4*4 cossuun vahvempi perä?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Kaapro
Viestit: 10
Liittynyt: La Tammikuu 3. 15:27:25 2009

Mistä 4*4 cossuun vahvempi perä?

Viesti Kirjoittaja Kaapro » Ke Lokakuu 7. 20:55:42 2009

juu eli sellasta lähtisin teiltä viisaimmilta kyselemään että tarttis saada 4*4 cossuun vahvempi takaperä. etuperä on vahvistettu jo 5mm Hardox teräksellä. mutta takaperä on kysymysmerkki, se kun on jo 19 vuotta vanha ja tehoa on tullu
lisää vakiosta aika reilusti. ja ensi kesänä olis tarkoitus puskea 500:lla eteenpäin niin radalla kuin ihan liikenteessäkin. haluisin
vain että ei tulee mitää ongelmia kesken kauden, niinkun on jo päässyt ennestään käymään tosin silloin ongelma ei ollut voimansiirto.

Kiitoksia jo etukäteen :)

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Re: Mistä 4*4 cossuun vahvempi perä?

Viesti Kirjoittaja heka » Ke Lokakuu 7. 22:29:02 2009

takaveto cossun perä on isompi/vahvempi kuin nelikossa ja välityskin pitäis olla sama
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Mistä 4*4 cossuun vahvempi perä?

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ke Lokakuu 7. 22:33:16 2009

heka kirjoitti:takaveto cossun perä on isompi/vahvempi kuin nelikossa ja välityskin pitäis olla sama
Ej ole!
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Re: Mistä 4*4 cossuun vahvempi perä?

Viesti Kirjoittaja ylimark » To Lokakuu 8. 13:17:54 2009

3.91 etuperä vahvikelevyn kanssa dokki nelikosta ja samalla välityksellä löytyy 7,5" takaperää ainaki scorpparista. Välityskin sopivasti tihenee hiukan.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Mistä 4*4 cossuun vahvempi perä?

Viesti Kirjoittaja henu » To Lokakuu 8. 13:20:01 2009

Saakos niitä M5 periä sopivalla välityksellä ?

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Mistä 4*4 cossuun vahvempi perä?

Viesti Kirjoittaja Jasu » To Lokakuu 8. 13:27:18 2009

henu kirjoitti:Saakos niitä M5 periä sopivalla välityksellä ?
Esim. juurikin M5:sta löytyy 3.91 typ210 perä.

Typ210 perää löytyy ainakin seuraavilla välityksillä:
2.93
3.07
3.23
3.45
3.64
3.91
4.27
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

Kaapro
Viestit: 10
Liittynyt: La Tammikuu 3. 15:27:25 2009

Re: Mistä 4*4 cossuun vahvempi perä?

Viesti Kirjoittaja Kaapro » To Lokakuu 8. 15:55:21 2009

eli 3.91 välitys on juurikin se mitä cossun vakiossa käytetään?

Jasu
Viestit: 1987
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 19:53:15 2002
Paikkakunta: Tampere / Isojoki

Re: Mistä 4*4 cossuun vahvempi perä?

Viesti Kirjoittaja Jasu » To Lokakuu 8. 16:18:03 2009

Muistaakseni se on 4wd:ssä 3.62 ja 2wd:ssä 3.64
Viimeksi muokannut Jasu, To Lokakuu 8. 16:19:03 2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 194.
HOMMA HANSKASSA, HANSKAT RANSKASSA.

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Re: Mistä 4*4 cossuun vahvempi perä?

Viesti Kirjoittaja Vesku » To Lokakuu 8. 16:18:19 2009

Ja noilla tehoilla pitää kohta olla huolissaan jo vaihdelaatikostakin, jos on vakio MT75 :lol:
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Mistä 4*4 cossuun vahvempi perä?

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » To Lokakuu 8. 16:31:25 2009

Vesku kirjoitti:Ja noilla tehoilla pitää kohta olla huolissaan jo vaihdelaatikostakin, jos on vakio MT75 :lol:
Eikun nyt.. :wink:
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Kaapro
Viestit: 10
Liittynyt: La Tammikuu 3. 15:27:25 2009

Re: Mistä 4*4 cossuun vahvempi perä?

Viesti Kirjoittaja Kaapro » To Lokakuu 8. 20:04:35 2009

Olen tilannut Italiasta ratassarjan hintaan 2000e ;) Tehonkesto 500hv ja 600nm, mut ne on vaan numeroita :) ne on tehty
ralli,rata ja kiihdytys käyttöön. 1 vaihde: 70km/h
2.vaihde 120km/h
3.vaihde 160km/h
4.vaihde 210km/h
5.vaihde 270km/h
en ole vielä asentanut enkä siis päässyt kokeilemaan mut jos jotain kiinostaa kyseinen sarja sen saa Ebayn kautta kivasti tilattua :)

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Mistä 4*4 cossuun vahvempi perä?

Viesti Kirjoittaja jjs » To Lokakuu 8. 20:43:56 2009

Joku innostui näemmä tarjoamaan tiuhempaa välitystä vahvemman sijaan.

Jos haluaa pitää Fordin tavarat:
- takavetocossun 7,5" perä 3,64:1 välityksellä (orig. 2wd väl.), kahden satkun heitto ei haittaa (hiuksenhalkojat voivat kompensoida renkaan halkaisijalla). Lukko on käytetyissä usein vainaa, ja pienet tasauspyörät pinnoiltaan rikkoutuneet...
- parempaa lukkoa havitteleva voi hankkia ZF:n perinteisen kilpalukon. Kuoria joutuu hieman koneistamaan. Samalla pääsee eroon rikkoutuvista tasauspyöristä. Hankala löytää.
EDIT:
- 9" motorsport -perä (FFD), en muista löytyykö välitystä joka olisi kohdillaan, yleensä kilpakäytössä tiuhalla välityksellä (esim. omassa nyt 4,67:1). Lukkona joko ärjy visko tai vanhempi versio perinteisellä. Hintataso näissä järkyttävä ja saatavuus vaikea.

Tai voi toki laittaa tuon suositun bemariperän; vaadittavista muutoksista löytynee klubin löyhemmin merkkiuskollisilta rakentelijoilta yksityiskohtaista tietoa.

Etuvetarit on myös oikea ongelma. Paras olisi laittaa 7,5" tai 8,5" kilpaetuperä vetareineen, näistä voinee esim. nicki bpasi valistaa.
Bubjettiratkaisu on laittaa originaliin Quaife ATB (torsen-tyyppi) lukko ja tilata e-baysta billett-sisäpäänivelillä varustetut akselit.
Viimeksi muokannut jjs, To Lokakuu 8. 21:40:59 2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Re: Mistä 4*4 cossuun vahvempi perä?

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » To Lokakuu 8. 20:50:02 2009

Briteissä toimii Bara Motorsport niminen firma, joka tarjoaa kanssa kaikenlaista vaihdelaatikko ja perävaihtoehtoja kossuun.

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Mistä 4*4 cossuun vahvempi perä?

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » To Lokakuu 8. 22:24:35 2009

jjs kirjoitti: - takavetocossun 7,5" perä 3,64:1 välityksellä (orig. 2wd väl.), kahden satkun heitto ei haittaa (hiuksenhalkojat voivat kompensoida renkaan halkaisijalla). Lukko on käytetyissä usein vainaa, ja pienet tasauspyörät pinnoiltaan rikkoutuneet...
Kappas! Tämä olikin uutta tietoa! Joskus tällä foorumilla on myös annettu sellaista tietoa, että tuo 0.02 heitto haittaisi..

-Timo
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Mistä 4*4 cossuun vahvempi perä?

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Lokakuu 9. 18:16:35 2009

On tainut tuohon syyllistyä itse kukin :oops:
Vähän pähkäilee derivaattaa ja huomaa että kun taakse laittaa vähemmän kuluneet renkaat niin kehäpituusero kuittaa pari satkua....
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Re: Mistä 4*4 cossuun vahvempi perä?

Viesti Kirjoittaja bpasi » Pe Lokakuu 9. 23:10:52 2009

2wd saa jos haluaa 3,62 välityksenkin jos haluaa...
3,6 löytyy ainakin 9" takaperään

etuperä systeemi onkin sitte hiukan vaikeempi jos haluaa esim 7,5 etuperän(löytyy 2 mallia uudempi ja vanhempi) koska niissä on yleensä välityksestä pinta kulunut ja ne on yleensä ainakin 4.44 (niin kuin omani) tai 4.1 ja käytettyjävälityksiä ei löydy ja uusi maksaa n 1500€

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Mistä 4*4 cossuun vahvempi perä?

Viesti Kirjoittaja jjs » La Lokakuu 10. 1:19:22 2009

bpasi kirjoitti:3,6 löytyy ainakin 9" takaperään
Ja oikeastaan pakkokin kun vähän miettii; 9" perä on RS500:n luokiteltu myös. Eggenberger käytti pitkään 7,5" ja ZF lukkoa, yhdistettynä Panzersteel -välityksiin. Muut, kuten Andy Rouse, Steve Soper, Dick Johnson käyttivät radalla 9" -> esim. Nurburgringilla ei taida 4,67:1:llä ehtiä mukana :)
Täytynee kaivella 500:n luokkareista välityksiä...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Re: Mistä 4*4 cossuun vahvempi perä?

Viesti Kirjoittaja sprint » La Lokakuu 10. 9:46:50 2009

Ja jos rakentaa haluu niin laittaa eteen samanlaisen takaperän kun taakse. Jossain rallicross/sprint autossa olen nähny näin ratkaistavan asian.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Kaapro
Viestit: 10
Liittynyt: La Tammikuu 3. 15:27:25 2009

Re: Mistä 4*4 cossuun vahvempi perä?

Viesti Kirjoittaja Kaapro » La Lokakuu 10. 10:02:56 2009

Oolrait, nyt tuli tietoa siinä määrin paljon että eiköhän noilla jo pääse eteenpäin :)
Mutta kallista tämä leikki on :D tosin se oli tiedossa jo ennenkuin ostin Cossun mut hei,
mitäpä sitä ei tekis muij...eiku autonsa eteen :D ja onhan se sitten mukavaa huristella ku vehkeet pelaa.

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Re: Mistä 4*4 cossuun vahvempi perä?

Viesti Kirjoittaja sprint » La Lokakuu 10. 13:15:04 2009

Kaapro kirjoitti:onhan se sitten mukavaa huristella ku vehkeet pelaa.
Eli kannattaa myydä heti voorti pois :green:
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mistä 4*4 cossuun vahvempi perä?

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » La Lokakuu 10. 14:27:58 2009

sprint kirjoitti:
Kaapro kirjoitti:onhan se sitten mukavaa huristella ku vehkeet pelaa.
Eli kannattaa myydä heti voorti pois :green:
:lol: :lol:
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

Kaapro
Viestit: 10
Liittynyt: La Tammikuu 3. 15:27:25 2009

Re: Mistä 4*4 cossuun vahvempi perä?

Viesti Kirjoittaja Kaapro » La Lokakuu 10. 19:41:58 2009

sitä en tekee ikinä! ;)

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Re: Mistä 4*4 cossuun vahvempi perä?

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ma Lokakuu 12. 10:55:56 2009

Ilo myös nähdä ettei kaikista tehdä 2wd malleja. Mikä on minusta sääli. Aika paljon tuo 7" perä kestää. Ajoin itse useamman vuoden sellaisella sierrassani, eikä hajonnut. Mikä lie bastin vanha n-ryhmän perä olikaan..jjs sen välitti.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Re: Mistä 4*4 cossuun vahvempi perä?

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ma Lokakuu 12. 11:18:00 2009

jjs kirjoitti:Joku innostui näemmä tarjoamaan tiuhempaa välitystä vahvemman sijaan.
Jos haluaa pitää Fordin tavarat:
- takavetocossun 7,5" perä 3,64:1 välityksellä (orig. 2wd väl.), kahden satkun heitto ei haittaa (hiuksenhalkojat voivat kompensoida renkaan halkaisijalla). Lukko on käytetyissä usein vainaa, ja pienet tasauspyörät pinnoiltaan rikkoutuneet...
Jos toi heitto oli mulle, niin paljonkos toi takavetocossun 7,5" perä on scorpparin 7,5" perää kestävämpi? Lukko siinä taitaa olla tiukempi vakiona, mutta nyt kai oli puhetta tehonkestosta.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Mistä 4*4 cossuun vahvempi perä?

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Lokakuu 12. 12:21:45 2009

Ylimark:
"heitto" oli näemmä, sulle, ja vilpittömät pahoittelut täältä; tarjosit näemmä sekä tiuhempaa että vahvempaa vaihtoehtoa :) Ikänäkö alkaa vaivata tätäkin ukkoa :oops:

Sama vahvuus perissä kyllä, vain vetarit ja laipat ovat vahvemmat 2WD:ssä
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Mistä 4*4 cossuun vahvempi perä?

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Lokakuu 12. 17:31:01 2009

jjs kirjoitti:Ylimark:
"heitto" oli näemmä, sulle, ja vilpittömät pahoittelut täältä; tarjosit näemmä sekä tiuhempaa että vahvempaa vaihtoehtoa :) Ikänäkö alkaa vaivata tätäkin ukkoa :oops:

Sama vahvuus perissä kyllä, vain vetarit ja laipat ovat vahvemmat 2WD:ssä
Mulkkari stw scorpioneissa on 3mm paksummat vetarit kuin cossuissa(pikku nivelet)
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Kaapro
Viestit: 10
Liittynyt: La Tammikuu 3. 15:27:25 2009

Re: Mistä 4*4 cossuun vahvempi perä?

Viesti Kirjoittaja Kaapro » Ma Lokakuu 12. 20:14:42 2009

Eli onko teillä kokemusta henk.koht siitä et mitä nyt sitten kannattaa tehdä? ja kuinka kalliiksi perä mahdollisesti voi tulla?

bpasi
Viestit: 1015
Liittynyt: Su Toukokuu 12. 19:00:09 2002

Re: Mistä 4*4 cossuun vahvempi perä?

Viesti Kirjoittaja bpasi » Ma Lokakuu 12. 23:10:25 2009

jos suht hyvää haluat niin ja jos ford osissa haluut pysyä niin taakse 2wd perä esim gripperillä ja eteen quaife lukko ja tukilevy tai paksummatkuoret silloi saa jo aika rankasti polkea mutta takuuta en anna että asfaltilla saat 4pyöräluisua :green:

ps 1 gripperi löytyy tutulta uusi

Vastaa Viestiin